Hvor lang er en carport? Regler for opmåling...

Jeg har planer om at bygge en carport.
Men nu har vi jo bygningsreglementet, der begrænser den samlede længde af bygninger i skel til 12m.

Så er det, jeg her på forum i en gammel tråd læser i et svar, at når man måler længden af en carport, regner man 0,5 m i hver ende som udhæng, altså regnes det ikke med til totallængden.
Se det er jo interessant.

Jeg kan ikke lige finde regler om opmåling på nettet.
Så jeg prøver at spørge her..

???
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er en pergola uden tag en bygning?
Hvis man bygger en pergola, altså ikke overdækket, på f.eks. en meters penge i forlængelse af carporten, så regnes den del vel ikke som en bygning?

Tak for svar.
Jeg har heller ikke kunnet finde nyere regler.
Det kunne også være interessant, hvis nogen har eksempler fra real life...
Er det almindeligt, at man kan få dispensation til at bygge en carport, der overskrider de 12 m en smule?

Udhæng måles med. Spørg din kommune vedr. evt. dispensation. Om andre har fået dispensation kan du ikke bruge til noget. Det er altid en individuel vurdering fra sag til sag.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Ja, spørgsmålet om udhænget måles med, gør jo en ret stor forskel, når man måler på et skur og en carport, der begge står i skel.
Men i det gamle bygningsreglement står der:

(2.2.6, stk.2, nr. 2)
Udhæng udover 0,5 m medregnes til bygningens længde. Længden af en carport måles 0,5 m inden for tagfladens begrænsning.

Jeg er ikke ekspert i læsning af lovtekster, men hvis man har ændret i denne paragraf, burde det stå et eller andet sted, skulle man tro.

Jeg har haft telefonisk forbindelse med en medarbejder i teknisk forvaltning. Men vedkommende kunne bare opremse de almindelige regler og begrænsninger, jeg allerede havde læst mig til.

Er der nogen, der kan be- eller afkræfte målemetoden med udhængene?
Det er heri magien kunne ligge....

Annonce
BBR skriver i vejledning for areal-opmåling:

"6.1 GarageGarager opmåles på ydersiden af de begrænsende ydervægge. Hvis garagen er udført med samme materialevalg som beboelsesbygningen og bygget sammen med denne, f.eks. ved en fælles tagkonstruktion, registreres arealet heraf som en indbygget garage og arealet indgår i beboelsesbygningens bebyggede areal.

6.2 CarportCarporte opmåles efter tagfladen på de sider, hvor der ikke er ydervægge. Hvis carporten er registreret som opført i 1998 eller tidligere måles arealet dog inden for en linje 0,5 m fra tagfladens begrænsning ved de fri sider.Hvis carporten er udført med samme materialevalg som beboelsesbygningen og bygget sammen med denne, f.eks. ved en fælles tagkonstruktion, registreres arealet heraf som indbygget carport. Arealerne indgår i beboelsesbygningens bebyggede areal.

6.3 UdhusUdhuse opmåles på ydersiden af de begrænsende ydervægge. Såfremt udhuset er udført med samme materialevalg som beboelsesbygningen og bygget sammen med denne, f.eks. ved en fælles tagkonstruktion, registreres arealet heraf som indbygget udhus. Arealerne indgår i beboelsesbygningens bebyggede areal."

Umiddelbart synes jeg, det kan tydes som om udhænget ikke måles med på garager og udhuse, men som om reglen om at de 50 cm udhæng ikke medregnes  gælder for carporte bygget før 1998.
Men den regel står i 2017 bygningsreglementet....
Er De forvirret?

Roskilde kommune skriver:

https://roskilde.dk/sm%C3%A5bygning

Højde og længde mod skel
 
  •     
  • Opføres bygningen nærmere sti-, vej- eller naboskel end 2,5 m, må den ikke være højere end 2,5 m
  •    
  • Den samlede længde af alle bygninger nærmere sti-, vej- eller naboskel må ikke overstige 12 m, bygningerne må højst være 2,5 m eller mindre i højden.
  •    
  • Udhæng op til 0,5 m i begge ender medregnes ikke i længden
  •    
  • Der må ikke udføres døre, vinduer eller lignende åbninger imod skel


Tårnby kommune skriver om carporte:

https://www.taarnby.dk/borger/bolig-byggeri-og-plan/byggeri/garager-carporte-mv

Vær opmærksom på følgende bestemmelser jf. bygningsreglementets kapitel 2.2.3.4:
  1. Opføres bygningen nærmere sti-, vej- eller naboskel end 2,5 m, må den ikke være højere end 2,5 m .
  2. Den samlede længde af alle bygninger, der vender mod naboskel, må ikke være større end 12 m. Udhæng op til 0,5 m i begge ender medregnes ikke i længden for carporte.
  3. Der må ikke udføres døre, vinduer eller lignende åbninger imod skel.
  4. Tagvand skal holdes inde på egen grund.


Nu er vi næsten ved at være sikre?

Og kun en til.
Ikke direkte fra lovteksten, men her er, hvad Sønderborg Kommune har sakset:

"Byggeretten, visse betingelser: (BR10 1.6 stk. 1 og 2.2.6 stk. 3)
Garager, carporte, udhuse og lignende mindre bygninger kan op-føres mindst 2,5m fra vej, sti og skel, under visse betingelser.Betingelser:-
Ingen del af bygningens ydervægge eller tag, inklusiv eventuel brandkam, må inden for en afstand af 2,5m til 5,0m fra skel være højere end 2,5m over terræn eller det for bygningen fastsatte niveauplan.-
De sider, der vender mod skel, må ikke have en større samlet længde end 12,0m. Kun bygningernes længste side mod skel medregnes.-
Der må ikke udføres vinduer, døre eller lignende åbninger imod skel.-
Tagvand skal holdes inde på egen grund.
Tilladelse efter kapitel 2:Bemærk, er byggeretten ikke opfyldt, skal der søges om Tilladelse efter kapitel 2.
Blanket til ansøgning er vedhæftet denne vejledning.
Måleprincipper:- Arealet af en garage eller udhus er efter ydervægges afgrænsning.
Udhæng over 0,5m medregnes i længde og bredde.-

Arealet af en carport er efter tagfladens areal, hvis ingen afgrænsende sider.-
Længden af en carport i skelbræmmen måles 0,5m inden for tagfladens begrænsning."


Så eventuel forvirring angående målemetode skyldes nok, at man anvender en metode til arealopmåling, og en anden, når man måler længden.
Nå, det må være nok snakken med mig selv her, men måske kan det være andre søgende sjæle til gavn en anden gang.

Men spørgsmålet om pergolaen har jeg ikke fundet svar på.
Det er vel slet ikke en bygning. Så derfor....

Hvorfor spørger du ikke bare kommunen hvis du er i tvivl. Det skal jo bygges så det kan godkendes hos kommunen under alle omstændigheder. Så spørg dem.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis