Tomrør til gulvvarme

Hej LDS’er
Vi får støbt beton i halvdelen af vores hus, næste uge, men inden det sker, vil jeg gerne have lagt nogen tomrør/trækrør ned, så jeg kan fremtidssikre at vi kan få gulvvarme i resten af huset, i fremtiden.

Kan jeg ikke godt bare trække alm. tomrør alternativt 110 kloakrør ?

Det bliver godt nok nede i sandpuden og ikke i flamingoen som ville være optimalt, men det er vel ok?

Tak! :)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens nøjes med alm tomrør der passer i størrelsen eller hvad du nu kan finde, men jeg ville nu nok isolere dem lidt inden.

Det vil være tosset at lægge dem nede i sandpuden.
De eneste der hører hjemme der er koldtvandsrør.

Og brug almindelige tomrør. Der kan selvfølgelig være mange pex i et kloakrør men du risikerer at de ikke lægger sig pænt og så har du et værre bøvl med at få de sidste igennem.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det kan faktisk ikke være ret mange pex i en 110 kloakrør. De skal jo stadig være rør i rør.
Lag almindelige yderrør lige under rionet, så får du glæde af  "spildvarmen" i det rum de går igennem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Brug tomrør beregnet til varmeslanger, og læg dem i bløde buer hvis varmeslangerne først skal monteres efterfølgende.

Det er noget fikumdik at trække varmeslanger i kloakrør - de første går glat igennem, men efterhånden som pladsen bliver trang, får du grå hår i hovedet hvis du liiiiige mangler plads til den sidste kreds.

Tomrør bør isoleres, da spildvarmen ikke altid havner hvor du ønsker det. Sådan et "hotspot" kan være ganske generende.

Ved at isolere de enkelte kredses fremføringsveje, har du desuden langt letter ved indreguleringen af varmen.
Tak alle.
​Hvad nu hvis jeg ligger retur rørene ned i mine tomrør i sandpuden? :)
Annonce
Det er en dårlig ide. Returvandet vil også afgive varme til omgivelserne. Både frem- og tilbageløb skal isoleres så varmetabet minimeres.
Der er stort set ikke forskel på temperaturen i frem og retur når vi taler gulvvarme med blandesløjfe. Det er netop det der er den store fordel ( stort flow og lav temperatur ) så man får ensartet temperatur på hele gulvfladen.
Så det er lige så dårlig en ide med retur i sandlaget.
Få tomrør lagt ned i EPS isolering det er bedste løsning. Lige under rionet er næstbedste. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis