Erfaring om støbning af gulv fra leverandør

Hej LDS

Jeg har besluttet mig for at tage den, kedelige beslutning at rive hele gulvet op i huset og lave nyt gulv med gulvvarme.

Kort om huset så er de et 70er hus med 60cm krybekælder som har et 10cm klaplag i bunden, som ses på tegningen herunder. jeg skal lave ca 130kvm gulv

Da eg har 60cm til nuværende gulv tænker jeg, umiddelbart at lægge 10cm leca nødder nederst oven på klappelaget, så 40cm Styrolit og 10cm beton øverst.

Jeg tænker at jeg laver det meste selv, men ville godt have nogle til at støbe for mig, med vibrationsfri beton, så leverandøren skulle lave rionet, og støbe, mest for at kunne få garanti.

Men ville en leverandør der så ikke har lavet Styrolit underlaget så bare sige at det ikke er deres skyld men isolering som er lavet dårligt?

Men har nogle herinde erfaringer med at dele opgaven fra en leverandør?
og eventuelt kender nogle dygtige?

Hilsen Kevin

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo droppe betonen, og så lave en let konstruktion, hvor du kan lave det hele selv. Det vil også give dig et meget bedre og hurtigere reagerende gulvvarme.
https://www.traeinfo.dk/lette-terraendaek-uden-brug-af-betonplade/
Og nej, jeg har ingen relationer til Traeinfo.dk, selvom jeg nu 2 gange indenfor kort har linket til dem   , det er vist blot den korteste vej til fyldig information om lette gulvkonstruktioner.
@djaydjay
så du ville gøre det således i mit tilfælde med 60cm:
- 15cm lecanøder
- dampspærre på alle vægge i krybekæleren
- 30cm EPS isolering
- Dampspærre på gulv, kørt op af vægen igen
- 10cm EPS isolering
- mellemlags membram
- gulvvarmeplade 25 mm. til 16 mm. slange
- .mellemlags membram
- (spånplade)? eller uden denne?
- Gulv

må man det? altså i "gamle" huse og i en eksisterende krybekæler.
Altså jeg kan godt se at der ikke er noget træskelet som der kan gå råd i, men vil sådan en løsning holde? og vil den være stabil at gå på uden det virker løst.

Tænker bare hvis det er så let hvorfor laver alle så ikke sådan noget?

Hilsen Kevin
Jeg ville droppe lecaen og skifte den ud med sand eller yderligere isolering.
Isoleringen er meget lettere at udlægge på afrettet sand end på leca. Og eps-en er kapillarbrydende i sig selv, men der skal ifølge anvisningerne fra producenterne bruges eps med højere trykstyrke.
Jeg ville følge anvisningerne i folderen, da det er den anerkendte opbygningsmetode.

En af svarene på spørgsmålet, hvorfor alle ikke laver sådan noget ? - Er sikkert bl.a. "Sådan plejer vi ikke at lave det "   
Syntes det er virkelig vildt hvis man blot kan gøre dette,ikke at der ikke også vil være en masse arbejde i denne løsning også. Men støbningen er jo et mareridt som jeg tror alle vil undgå hvis de kan.

Undre mig at der står så lidt om dette på nettet, artiklen er udgivet i 2016?

Nogle andre som har en holdning til denne metode?

Det er det man kalder svømmende gulv og hvis du bruger EPS med den rigtige trykstyrke er der overhovedet ingen problemer. Jeg har lavet det i et værelse og i et køkken. Det er ikke " svømmende " at gå på og både køkken elementer, opvaskemaskine og køleskab står ganske som de blev sat.
Du skal måle dine eps plader i tykkelsen inden du afretter sand i bunden. Det er sandoverflade der afgør sluthøjde. Jeg har erfaring for at EPS plade på 150 mm kun er 147 mm Så hvis du lægger 3 af dem mangler der 9 mm i gulvhøjde. Det er et problem hvis det skal passe til andre gulve. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
At du først nu har fundet en artikel fra 2016 betyder ikke at lette gulvkonstruktioner er ukendte.

Jeg stødte første gang på lette gulvkonstruktioner i 1985 da jeg skulle i gang med den helt store omgang i et hus der sidst var ombygget i 1895, og dengang var det ret udbredt i forbindelse med renovering af ældre huse som en effektiv og skånsom metode.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej siger bare at hvis man søger på gulvvarme så skriver 90% betondæk.
Men hvis et svømmende gulv med en let gulvkonstruktion som er beskrevet i træinfo er lige så sikker og god som et betondæk, forstår jeg ikke at flere ikke skrive om det?

Altså når man kigger på den konstruktion som er i træinfo, så giver det også mening at det skulle kunne virke, da der ingen trækonstruktion er til at give fugt/råd skade til da gulvet ligger direkte på nogle spånplader(gulvvarmeplader)

hvad tænker i egentlig, gulv direkte over på disse pladder
https://gulvlageret.dk/nordic-gulvvarme-1504/nordic-gulvvarmeplade-25-mm-til-20-mm-slange-p22845?gclid=EAIaIQobChMIofzc4JDc7AIV0bLVCh0JpAJIEAQYAiABEgJCJPD_BwE
eller gulvvarmeplader og så et lag spånpladder oven på dem?

Lige for at gøre det klart, bunden af krybekælderen er 10cm beton, ville i alle smide sand oven på betonnen og stampe det i vage, i stedet for leca nødder?

på forhånd tak og tak for svarene ind til videre :)
Uden at have forstand på det, har jeg bare set tråde herinde hvor nogen siger nederste klaplag skal væk, eller som minimum perforeres med huller så evt vand kan komme ud.

Bare kald mig BBB 
Det skal jeg heller ikke gøre mig klog på, men her på amager, ligger alle grunde stortset i vandspejlet, så stikker jeg et spadestik i haven om vinteren, rammer jeg stortset vandspejlet, så tænker med huller i bunden at krybkælderen 40-50cm nede ville vandet bare komme ind?
Hvorfor 90% stadig anbefaler beton, har Djaydjay ramt hovedet lige på sømmet.  

Nordic gulvvarmeplader er såmænd udmærkede, men det kan laves billigere og bedre, og der skal ikke lægges plader mellem gulvvarmeslangerne og det endelige gulv.

Du behøver ikke stampe sandet på klaplaget. Det skal kun rettes da klaplaget (forhåbentligt) er stabilt, men jeg er altid skeptisk med 70'er huse.

Du skal samtidig sikre dig mod opstigende fugt, og så er det ikke sikkert en perforing af klaplaget er nok hvis grundvandsspejlet er så højt som du fortæller.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis