Erfaring om støbning af gulv fra leverandør

Hej LDS

Jeg har besluttet mig for at tage den, kedelige beslutning at rive hele gulvet op i huset og lave nyt gulv med gulvvarme.

Kort om huset så er de et 70er hus med 60cm krybekælder som har et 10cm klaplag i bunden, som ses på tegningen herunder. jeg skal lave ca 130kvm gulv

Da eg har 60cm til nuværende gulv tænker jeg, umiddelbart at lægge 10cm leca nødder nederst oven på klappelaget, så 40cm Styrolit og 10cm beton øverst.

Jeg tænker at jeg laver det meste selv, men ville godt have nogle til at støbe for mig, med vibrationsfri beton, så leverandøren skulle lave rionet, og støbe, mest for at kunne få garanti.

Men ville en leverandør der så ikke har lavet Styrolit underlaget så bare sige at det ikke er deres skyld men isolering som er lavet dårligt?

Men har nogle herinde erfaringer med at dele opgaven fra en leverandør?
og eventuelt kender nogle dygtige?

Hilsen Kevin

Hej LDS Jeg har besluttet mig for at tage den... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Rantzau jeg er herinde for at få gode råd og lære noget, så vil du ikke uddybe lidt, når du skriver "Nordic gulvvarmeplader er såmænd udmærkede, men det kan laves billigere og bedre."

billigere og bedre lyder jo godt  

jeg er ikke bange for det betonlag, manden der byggede huset var muremester og meget glad for at støbe... han har støbt alle steder han kunne komme til på denne grund  

så hvis jeg ikke behøver at stampe, så skal jeg bare sørge for at underlaget kommer i vage i hele huset?
Ville i hellere putte mere isolering i end et 10-15cm sand/leca lag?

"Du skal samtidig sikre dig mod opstigende fugt, og så er det ikke sikkert en perforing af klaplaget er nok hvis grundvandsspejlet er så højt som du fortæller." hvad skal det sige? at det er bedre at fjerne betonnen?

Nordic gulvvarmeplader er 60x120cm som sjældent går op i rummenes mål. Det betyder du skal tilrette pladerne (spild).

Derudover er afstanden mellem udfræsningen til varmeslangerne fast. Du ender med stor sandsynlighed for at mangle eller have et spor i overskud (mere spild).

Til gulvvarme er det vigtigt at varmeslangerne er med ens afstand, så der ikke opleves temperaturforskelle. Dette er særlig vigtigt med plankegulve.

Derudover er Nordic gulvvarmeplader opbygget at et tyndt lag aluminium som kan volde besværligheder når varmeslangerne skal rulles ud. Ofte trækker varmeslangerne aluminiums folien løs fra isoleringen, og så udarter det sig let til Thors kamp med Midgårdsormen.  

Kort sagt, er der visse begrænsninger med Nordic gulvvarmeplader. Derudover er m2 prisen temmelig høj.

Løse varmefordelingsplader med en rimelig godstykkelse er både lettere, bedre og billigere at lægge. Eksempelvis disse:

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-gulvvarme-varmefordelingsplader-20mm-varmefordelingsplade-1-spor-339231055?gclid=CjwKCAjw8-78BRA0EiwAFUw8LC5fpypiKoqfG7UUVZpddNNIRTX9SgvCG1QiYVlucMo8lnndrB9HrhoCFNAQAvD_BwE

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
okay, så de Nordic plader er dyre, og der kommer en mase spild/rest, fordi de ikke rigtig passer i størrelserne, og måske ikke passer med hvordan slangerne skal løbe alligevel.

Men hvad vil du så gøre? de varmefordelingsplader-1-spor skal da lægges ned i noget?
For hvis jeg som udgangspunkt laver svømmende gulv så har jeg jo ikke rigtig noget at kunne fastgøre slangerne i, og disse varmefordelingsplader kan jo ikke bare ligge løst, da gulvet jo skal over, så det skal være plant.

så er der dette, men det er vel det samme som nordic pladerne i form af størrelse og spild?
https://www.xl-byg.dk/artikel/gulvvarme-laeg-radiatoren-ned-i-gulvet.htm

Måske er et derfor de fleste bare støber så man ikke skal tænkte på opsivende vand fra klaplaget, fugt, om varmepladerne ligger rigtigt mm.suk...

Varmefordelingspladerne støttes af enten 1" forskallingsbrædder som skrues fast i undergulvet, eller som jeg gjorde, skar 21mm krydsfinerplader op i passende baner som også blev skruet fast så kabalen gik op. De passer til 20mm varmeslanger. Billederne viser princippet.

Artiklen fra XL-byg du linker til, nævner ikke de udfordringer jeg har nævnt. Artiklen er i praksis ubrugelig. Desuden nævnes at overfladetemperaruren ikke må overstige 27grader. Dette gælder kun for standard gulvbrædder på max. 12,5 -13cm (5") bredde. For rigtige plankegulve (8" eller bredere) af nåletræ må temperaturen ikke overstige 23 grader.

Det anbefales at sømme varmefordelingspladerne fast til underlaget med papsøm for at have styr på ormen når varmeslangerne udrulles og trædes fast.

Da mine gulve er friselagte, skruet og proppet og endelig nådlet, er gulvbrædderne lagt på tværs af varmeslangerne.

Det gjorde at de synlige propper kunne lægges i et passende forbandt som et skibsdæk, men med en max. afstand på 60cm til forskel på et skibsdæk der max. må have en afstand på 30cm for 1" tykke planker.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Her er eksempel på varmefordelings plader til en lidt mindre pris ( ved køb af hele kasser.) LINK
Jeg har brugt metoden med gulvspån og derpå skrues 22 mm forskalling med 21-22 mm afstand imellem hveranden gang. Så kan man fordele over hele gulvet så det går op med lige antal (så frem og retur slutter i samme ende. Forskalling skæres skrå ved vending, så gulvvarme slanger ikke kommer til at røre ved træet, varmefordelingsplader slutter på det lige stykke i "indersiden af svinget" hvorimod man godt må lade ydersiden af pladen gå lidt længere, OG så lægges et lag gulvpap over det hele inden færdig gulv lægges på. Det er alt sammen for at undgå at slangen knirker når termostat lukker op for varmen.
Hvis dit gulv skal skrues fast, så har jeg et fif så man undgår at skrue ned i slanger. Udlæg et stykke klart plast i hele rummet og tegn slangerne ind med tusch. Så kan man udlægge dette "skattekort" inden man skruer ned i gulvet. Bare skrue igennem plast det er nemt at trække væk bagefter lige inden skruen er helt på plads. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Når plankerne skrues fast til undergulvet er gulvpap ikke nødvendig. I dag er alle gulvvarmeslange med iltspærre der også minimerer knirkeriet.

Begge de varmefordelingsplader Erik og jeg har henvist til, er tilstrækkelig dybe og solide så varmeslangerne ikke kommer i direkte kontakt med gulvbrædderne.

Kun hvis du vælge de elendige tynde klikgulve er det stadig nødvendig med gulvpap.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
At der er mere spild med Nordic plader end andre plader, lyder som en vandrehistorie. Der vil som udgangspunkt altid være behov for tilskæring, ved to af siderne i rummet. Nogle gange mere end andre. Nordic plader er til gengæld lynhurtige at tilpasse, sammenlignet med spån.

Jeg har selv lagt Nordic plader med fliser oven på i vores entré, og et andet sted i familien gik man også med Nordic til et stue/køkken-alrum på 75 m2. Ingen af os havde problemer med alu der slap pladerne.

Det er ikke som sådan en anbefaling, det var bare lige for at sige, man ikke nødvendigvis skal tro på alt man hører :)

 

De løsninger som Erik og jeg har peget på, har mindre spil og er også langt bedre og billigere. Dette er indiskutabelt.

Forsøger du kun at tilrette langs 2 af siderne for at spare materiale, risikerer du ujævn varmefordeling med de ulemper jeg tidligere har peget på.

Du har været heldig. Andre har haft problemer med Nordic plader. Det har jeg aldrig oplevet med de nævnte løse varmefordelingsplader.

Du sammenligner æbler og pærer. Det er ikke hastigheden hvorpå Nordic gulvplader eller spånplader der lægges som debatteres, men et solidt og velfungerende gulvvarmesystem der imødekommer alle krav og behov til pris og funktionalitet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det var heller ikke for at diskutere det eller anbefale det. Det var blot for at sige at andre måske har været uheldige med Nordic pladerne, alt efter øjet der anskuer det :)

 

Hvis man skal følge træinfo, så skal det være 20mm spånplade "øverst" vil det sige at jeg lægger de 20mm spån over alt, og så skruet 22mm forskalningsbrædder oven på spånpladeså jeg ender med en højde på 42mm inden gulv?

Da jeg har mindre børn havde jeg faktisk tænkt mig at lægge timberman Venylgulv
https://www.gulvexperten.com/shop/steel-oak-vinyl-30356p.html

Tænker det er slidstærk og nemt at lægge og egnet til gulvvarme.

Men der blev tidligere skrevet at at jeg skulle perforere klaplage, hvad sker der hvis jeg ikke gør det. (hvis) der kommer vand i kælderen, vil det så kunne skubbe hele konstruktionen op, og dermedødelægge det hele?

For som jeg skrev ligger min krybekælder under vandspejlet i vinter/efteråret. Ikke der er vand i min krybekælder overhovedet den er tør 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis