Kompressor - Softstarter

Hej
Har en fået Boge kompressor med dette motorskilt:
Har også en Danfoss MCD 3030 softstarter, men ikke meget forstand på parametrene i kodningen.
Vil dette kunne køre med en 25 A sikring.

VH

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det bør den kunne, især hvis der er trykaflastning på kompressoren.

Vi prøver igen, i morgen --
Nu er softstarter og kompressorer normalt ikke en god løsning. En kompressor har svært ved at starte op imod det tryk der allerede er i tanken. Derfor er der indbygget en kontraventil nede ved tanken og lige før ( på røret fra kompressor ) er der det omtalte trykaflastning. Denne "fiser " så luft ud af røret, op igennem trykafbryder medens beholderen stadig har tryk på. Så kan kompressor komme i gang på et trykløst rør. Men efter ganske få stempelslag er trykket der og det giver langt mere luft end trykaflastning kan tage.
En softstarter sætter motoren langsomt i gang og motoren kommer ikke rigtig op i omdrejninger inden der er for stor modtryk.
Så det er ret vigtig at motoren får det fuld gas med det samme.
Men jeg synes du skal prøve først om den ikke kan starte op på dine 25 A sikringer uden softstarter, det vil der være en god chance for.
Er der derimod sat en ordentlig magnetventil på til aflastning med lige så tyk rør som kompressorrøret, så kan der fises så meget luft ud at softstarter er en god ide. Så skal spænding tages af magnetventilen når softstarter har nået maks.( der er sikkert klemmer der er beregnet til det. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene.
Der er en trykaflastning på kompressoren, men blokken er pt ikke tilsluttet tanken så der er ikke tryk-opbygning.
Jeg har idag prøvet at tilslutte elektromotoren alene (uden kompressoren) direkte til nettet. Det udløser HFI relæet og ikke sikringen.
Hvis jeg tilslutter motoren via softstarteren kører kører den ca 10 sekunder men afbryder herefter med en fejlmeddelelse om for høj fase ubalance (følsomhed for faseubalance er stillet til 5 (1-10))
Det tyder desværre på defekt motor. Hpfi udløser ved overgang til jord så den kan være fugtig inden i. Så du noget fugt / rust i klemkassen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen
Så fik jeg den indstillet så den kan køre.Der skal virkelig smæk på fra start (mere end jeg troede sikringen ville acceptere), men nu kører den og stabiliserer sig efter start på ca 13-14 A.
Jeg har dog måtte nedsætte følsomheden for fase-ustabilitet fra standard 5 til 8 (skala 1-10), kan det blive et problem?

mvh
Jesper
Annonce
Det er jo det der er problemet med kompressor. De skal have alle mullerne i gang fra starten. Jeg tror ikke det vil give problemer med den fase fejl.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for hjælpen   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis