Undertag uden dampspærre

Hej

Jeg er i gang med at lave nyt loft i mit udhus. Planen er at det skal være gildesal.
Der er stråtag på huset.
Og brandsikring under stråtaget (desværre...)
Loftet bliver træbeton med 200mm isolering
Der er træpilleovn, men det er planen, at det blot skal opvarmes efter behov...

Da det er et ældre hus, så vil jeg ikke meget for at sætte dampspærre på, da det alligevel ikke bliver tæt.
Men jeg vil gerne have undertag på over isoleringen, da jeg hæver det nye loft op over bjælkerne og laver så meget "til kip", som jeg kan uden at bruge tagkonstruktionen. Jeg laver nye små spær til loftet. Jeg vil beholde en del luft imellem spær og loftkonstruktion for at sikre at stråtaget ventileres godt (ca 40cm). Når jeg hæver det til kip, så mister jeg muligheden for at holde øje med utætheder fra stråtaget, så derfor vil jeg meget gerne sikre rummet med et diffusionsåbent undertag..

Så spørgsmålet er blot, om jeg lukker fugten inde ved at putte undertag på uden en dampspærre?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1: Isoleringen skal ligge tæt mod stråtaget. Der skal IKKE ventileres som ved faste tage (det er en del af brandsikringen). Stråtag er meget diffusionsåbent, så det er ventilation nok.

2: Eksisterende brandsikring er fint nok, så længe den er udført korrekt (mellem stråtag og lægter). Brandsikringen fungerer samtidig som undertag.

3: Du skal stadig anvende dampspærre når du isolerer efter dagens standard for ikke at risikere fugtdannelse i isoleringen.

4: Stråtage har ikke godt af 2 separate undertage.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis