Lys under køkkenskabe i samme udtræk

Hej forum

Jeg har læst med herinde et stykke tid, men har ikke kunne finde svar på det spørgsmål.

Jeg skal sætte LED-lysskinner op under vores køkkenskabe - formentlig fra Ikea.

Da skabene sidder forskudt med et vindue imellem, er min plan at sammenflette 2 x tilslutningsledninger og sætte dem i loftudtrækket. Derfra vil jeg så føre dem i skinner/rør over til skabene og ned, hvor lysskinnerne skal monteres.

Jeg er i tvivl om, om jeg kan tilslutte 4-5 x lysskinner lovligt i ét loftudtræk? Jeg har læst mig frem til, at man helst ikke skal tilslutte mere end 2 lamper i et udtræk, men gælder det også for LED-lysskinner til under skabe?

Håber nogen kan hjælpe med lidt afklaring. På forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Du kan stort set tilslutte lige så mange led som du vil i et loft udtag. Er de på f.eks. 5 W og 1000 W eller mere er ok for lampeudtag så er der da elektrisk plads til de første par hundrede.
Problemet er at der højst kan komme 2 runde ledninger op igennem dæksel, og under aflastning. Men mon ikke dine LED sæt har en driver som trækker flere lamper så det bliver ikke så mange ledninger som du nævner. Jeg ved ikke hvad du mener med sammenflette 2 x tilslutningsledninger
Men de kan da godt trækkes hen under loftet i plast lednings kanaler 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tak for svaret. Godt at vide, at der ikke bør være problemer med elektrisk plads.

Jeg forventer at købe LED-sæt med driver/drivere. Jeg kan principielt føre ledninger fra én driver i hver sin retning til de forskudte køkkenskabe med køkkenvinduet imellem. Det bliver dog tricky at sætte op på en pæn måde.

Jeg vil gerne undgå at have en driver hængende i loftet og føre ledningerne i to retninger derfra. Kan jeg finde en hvid driver, vil det dog være ok, da loftet er hvidt.

Min tanke var i første omgang at gemme 2 x drivere bag 2 x skabe. Hvis jeg kun har én driver, som skal gemmes bag ét skab i et af køkkenhjørnerne, er jeg nødt til at føre ledninger tilbage derfra forbi vinduet til de andre skabe over 4-5 meter (ved ikke om det giver mening). Der var derfor, jeg tænkte at tilslutte to ledninger i det samme loftudtræk (flette kobbertrådene) og anvende to LED-sæt med to separate drivere.

Nå, men jeg må se, om jeg kan finde på en snedig løsning :-)

Mvh Torben
Du må gerne tilslutte to ledninger til samme lampeudtag. Hver ledning må gerne tilsluttes flere lamper.
Men 4-5 ledninger i samme lampeudtag, som du snakker om i første indlæg - det må du ikke. Kun 2.
Husk at dine drivere skal være tilgængelige, så de senere kan udskiftes uden at hele køkkenet skal rives ned. Tror det mest almindelige er at ligge driverne oven på overskabene, og så føre ledninger ned bag skabene til de enkelte lamper under skabene. Forudsat selvfølgelig at du har overskabe.

Hej Jens

Det var nu heller ikke det, jeg mente, men jeg kan godt se, det kunne misforstås. Vores køkken er lidt besværligt ift. lysprojektet, men jeg kan godt finde plads til driverne på steder, hvor de er til at komme til igen. Det er godt lige at have med in mente.

Tak for svar.

Vh Torben
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis