Sikkerhedsventil fra ny varmtvandsbeholder - skal den føres til afløb?

Hej til de VVS-kyndige,

Vi fik i 2019 opsat en ny varmtvandsbeholder, samtidig med at vaskerummet i kælderen, hvor den står, blev renoveret. Betongulvet blev delvist brækket op, et gulvafløb blev flyttet, varme blev lagt i gulvet, og klinker pålagt.

Men, men, men: SIKKERHEDSVENTILEN under den nye varmtvandsbeholder blev IKKE ført til afløb   ! VVS'eren satte blot en spand under og fortalte at vi skal huske at tømme den hver uge! (Det ville have taget max en time på det tidspunkt at lave et ekstra afløb direkte under ventilen - men nu er gulvvarmen og klinkerne jo lagt   )

Kan det virkelig være en godkendt løsning ved renovering ift. bygningsreglement og regler, at sikkerhedsventil ikke er ført til afløb? Udover det åndssvage i at vi skal tømme en spand i et dyrt, nyrenoveret system, tænker jeg på risiko for vandskade ved overløb osv.

Vh,
Kløver

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja den skal føres til afløb

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

... som i at det er "anbefalet", eller som i "det er et lovkrav, og jeg skal kræve at VVS'eren brækker gulvet op og laver det om, alternativt laver en grim rørføring hen til et afløb"? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Som i det er et krav.
du får ham nok  ikke til at brække gulvet op pga det, så det bliver nok den alternative grimme rørføring. 

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Tak, Epoxymand. (Desværre føjer det blot til listen af vanvittige og uoprettelige fejl, den VVS'er lavet!)
Den kan jeg så stikke.
Vi fik installeret luft/vand varmepumpe med tilhørende ny VVB. Overløbet har fra er placeret, så vandet helt naturligt løber ned i VVB's isolering.
Knægten der lavede det, var så inderligt meget dum og overbevist om sit eget utroligt store værd, at jeg ikke orkede at se nulliteten igen på min ejd. Så det endte med en slange ned til gulvafløbet.
Jeg ærgrer mig meget over, at jeg ikke længere er i stand til at lave ALT selv, incl. det forbudte.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Da vi fik ny vvb var der ik noget afløb hvor den skulle sidde. Det var jo ik vv-serens problem da det ikke indgik i tilbuddet. Jeg har aldrig fået lavet et afløb. Og tømte så en spand når den var fuld. Pludselig en dag holdt det op med at løbe vand i spanden. Jeg går ud fra at kontraventilen en blevet en smule utæt, og det er jo ik så tosset set fra min synsvinkel. Ik fordi jeg vil opfordre til ulovligheder, men det samme kunne jo ske for din kontraventil.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Til Kovas, din kontraventil er ikke blevet utæt, den er blevet tæt pga. kalkaflejringer og virker derfor ikke, man skal med jævne mellemrum åbne ventilen netop for at undgå dette.
Min tidligere VVB's ekspansionsventil holdt med tiden op med at dryppe. Det gjorde den så ikke i ca 20 år, uden at det medførte problemer, ud over, at det varme vand åbnede lidt hektisk, når der ikke havde været aftappe i nogen tid.

Med venlig hilsen
ktm

 

solaris skrev den 29-10-2020 16:08:40

Til Kovas, din kontraventil er ikke blevet utæt, den er blevet tæt pga. kalkaflejringer og virker derfor ikke, man skal med jævne mellemrum åbne ventilen netop for at undgå dette.

 Det du omtaler er sikkerhedsventilen, som åbner ved for højt tryk i VVB, - og ikke kontraventilen, som afspærrer for tilbageløb af det varme vand til kold vands tilgangen. 

UPS. Ja jeg mente naturligvis sikkerhedsventilen, det er jo den der åbner for at udligne trykstigningen når vandet udvider sig ved opvarmingen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også