Tilslutning af lampe i gammelt udtag

Hej!

Jeg er igang med at tilslutte en loftslampe, men kan kun få lampen til at lyse konstant.

I udtaget sidder der 3 brune ledninger sammen med en hvid. Men når jeg sætter ledningerne til lampen, så kan den ikke tændes og slukkes. Jeg har også forsøgt med at tilslutte kun 1 enkelt af de brune ledninger og nærmest alle mulige kombinatoner - men jeg kommer ikke videre.
Udover den blå, brune og hvide ledning er der også en sort.

Nogen der kan hjælpe? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal formodentlig bruge den sorte og den blå, - og øvrige som var samlede før, skal samles igen.
Hvordan sad det, før du skilte det ad, - sad der en lampe før ?
djaydjay skrev den 28-10-2020 13:49:35

Hvordan sad det, før du skilte det ad, - sad der en lampe før ?

 Jeg ved ikke hvordan det sad før, da jeg netop har købt huset.

Men den blå sad for sig selv, den sorte sad for sig selv og de 3 brune + den ene hvide sad samlet.

Bare når man ser på mufferne, så tyder alt på at det er den blå og sorte, der skal bruges.
Prøv at kigge bag afbryderen, hvilke ledninger der er der.
Helt teoretisk, så kan afbryderen jo også være defekt, - så den er tændt hele tiden, uanset at du trykker på den.
Annonce
Er der en samling længere oppe som indeholder den blå plus nogle andre blå. Det vil være u logisk at der kun er 1 blå ( 1 nul leder )  og 1 hvid samt 3 brune (4 faseledninger )
Jeg er ret sikkert på at de er flere ledninger end du nævner. Jeg ser en samlemuffe bag lednings bundtet.
Prøv at lyse op i lofts dåsen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-10-2020 20:12:27

Er der en samling længere oppe som indeholder den blå plus nogle andre blå. Det vil være u logisk at der kun er 1 blå ( 1 nul leder ) og 1 hvid samt 3 brune (4 faseledninger )
Jeg er ret sikkert på at de er flere ledninger end du nævner. Jeg ser en samlemuffe bag lednings bundtet.
Prøv at lyse op i lofts dåsen.

  Jo, der er mere.
Der er 3 blå+1 sort som sidder samlet. Ud fra den er der så en enkelt blå. Jeg har kun forsøgt, at slutte lampen til den ene blå.

Har du et bud på, hvad jeg skal gøre herfra?


Det er sådan som det skal være. Altså 3 brune og en hvid ( faseledninger ) 3 blå og en sort ( nulledere ) I gamle dag var fase og nul hvid og sort. I nyere kabel / installationer er fase oftest brun og nul oftest lyseblå.
Så de brune og den hvide skal samles som de var.
Lampen skal så tilsluttes som djaydjay skriver. Nemlig i hver sin kronemuffe ( lyseblå og sort ) som der helt sikkert har siddet en lampe i tidligere. Så må de efterforske hvorfor der ikke kan slukkes for strømmen til den sorte.
Er du ved den rigtige afbryder ?
Er afbryder i stykker ?
Har man været ved at skifte afbryder og det er lavet forkert ?
Har du været ved at slå søm i og derved beskadiget et kabel ?
Prøv at afmontere afbryder og tag den sorte ledning ud af afbryder så må lampen for pokker slukke.
  Eller er det en batteri lampe du har sat op.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis