Ændre afløb?

Hej..

Vi er gået i gang med at hive vores bryggers ned 🙈  og er nu snart klar til at bygge op igen. Vi er dog stødt på en lille udfordring, da vi vil hæve loftet et par centimeter (der er i forvejen kun 2 m i lofts højde, så alt hvad vi kan få er vigtigt).

Vi har dog et afløb fra køkkenet ovenpå som går ned midt over vores bord - og langt ude i loftet, da den lige skal forbi en bjælke. Fordi vi hæver loftet lidt vil vi blive nødt til at enten skære ud i gipsen der skal på, så der bliver en sær overgang ved røret (plus der skal også være et overskab lige deromkring, hvilket sikkert også giver nogle udfordringer) eller vi skal ændre på rørets retning/fald...

Og så er spørgsmålet, da jeg ikke har kunne Google mig frem til noget brugbart... Hvad krav er der til et afløbsrør? Og må vi selv ændre det?

Beklager billedretningen (sidder på mobil). Den pæne træ røret går op i er vores køkkengulv set nedefra... Den hvide streg på røret er cirka fra det gamle loft. 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal svjh. have 2% fald. Det kan du nok godt opnå ved at ændre lidt på faldet.
Hvis du kan komme til røret oppefra, burde du også uden problemer kunne hæve bøjningen, så du kan opretholde eksisterende fald.
Fastgør rør og bøjninger f.eks. med patentbånd, så de ikke kan flytte sig inde i etageadskillelsen.
Efter at have læst dit spørgsmål igen, gik det op for mig, at dit problem ikke er delen, som ligger langs bjælken, men den del som går skråt forbi den. Men samme krav om 2% fald, hvis du vil føre den en anden vej f.eks. ned længere til venstre i billedet.
Tak det giver faktisk god mening.. Vil lige finde ud af om det er en mulighed! 
En anden detalje er at man bør lave 90 graders bøjning af to 45 graders bøjninger. Det giver en blødere kurve, som det er muligt at føre en kloakrenser igennem, når det bliver nødvendigt. Det er især vigtigt i etageadskillelsen, da du jo ikke kan komme til at afskille rørene senere.
Du kan redde noget mere ved at fortsætte med de tynde rør lidt længere, og så føre dem over de vandrør. Det kan lade sig gøre ved at hugge en rille i væggen ( ude til højre ) og så eventuelt lade det komme ud af væggen noget længere nede.
Er det nødvendigt så må der saves et lille hak i bjælken, men det kræver at du forstærker ved f.eks. at skrue en 45 x 95 mm regler på siden mindst 100-120 cm lang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Så fik jeg lige mulighed for at komme på en computer og få billedet lagt op i rigtig retning. Kan desværre ikke redigere mit oprindelige indlæg, men måske det giver mere mening sådan her ?

Det er selve den "vandrette" del der er udfordringen. Det ligger lige der hvor loftet kommer til at gå.. Det er ikke meget fald, der er lige nu, men lidt er der. Min bedste tanke ud fra jeres svar er at gøre det nederste tykke stykke lidt højere og så forkorte i den øverste del..

Er det et krav at der er max 2 eller mindst 2 % i fald ? En mulighed var måske at lade vandet falde mere nedad før det drejer.. Så kan vi måske skjule det i et skab. 
Det er mindst 2%.
Drej stykket på 45 grader til venstre så det passer med afløbet over så undgår  du det vandrette stykke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis