Eltavle vs vådrum

Hej. Vi har spurgt flere elektrikere men får ikke et konkret svar. Vi skal lave er badeværelse i bryggers hvor der er eltavle. Er det lovpligtigt at flytte den til andet værelse eller kan vi godt lade den være når den ikke skal hænge midt i badekaret? Det vil koste 15.000 at flytte den siger elektrikere, så er en betydelig post i projektet.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vi er ude i noget regel fortolkning her. reglerne siger at alle elinstallationer i våd rum (badeværelse) skal være beskyttet af hpfi. når eltavlen er sat derude så kan man jo sige at på tilgangssiden af hpfi er den jo ikke beskyttet så rent teknisk så nej den må ikke sidde derude. , man kan dog komme ud af det ved at flytte kablet fra målertavle til en ekstern tavle udenfor dit badeværelse hvori hpfi så sidder og så retur til di eltavle... så burde den være lovlig. men generelet set ufattelig dårlig løsning med placering af eltavle derude, jeg viklle personligt flytte den til anden lokation strøm og fugt har altid været en dårlig kombi. 
Er koblingsudstyr og elinstallationer at sidestille?
Jeg har undersøgt det samme og har aldrig fået er klart svar - hverken fra udlærte elektrikere eller lærlinge på skolebænken... Og er i gang med præcis samme projekt som du er.
Jeg lader tavlen sidde og flytter den, hvis det en dag giver ballade ved eventuelt salg. Den sidder uden for de definerede zoner i mit tilfælde.
Hvis mit kommende badeværelse bliver så fugtigt at gruppetavlen kommer i problemer af den grund, så har jeg et generelt ventilationsproblem på det badeværelse.

 

Ikke midt i badekaret er et vidt begreb. Et bad er inddelt i forskellige zoner, med forskellige regler.

Eleftersynshåndbogen siger følgende om bad (efter 1994)
"Gruppetavler må ikke monteres i område 0, 1, eller 2 og kun i område 3, hvis de er beskyttet af en HPFI-afbryder foran tavlen (ikke i tavlen) og kan betjenes fra et område, hvor der ikke krav til højere kapslingsklasse end IPX0"

Men med den nye installationsbekendtgørelse fra 2019 faldt område 3 væk, så hvis tavlen er placeret uden for område 2, mener jeg ikke der er noget problem.

De generelle krav til tavlens tilgængelighed gælder naturligvis, så du kan ikke bare placere badeværelsesmøbler mv. uden at tage hensyn til hvor tavlen er placeret.

Det sagt, så ville jeg til enhver tid flytte den. Dit tilbud på 15.000. for at gøre det lyder dog dyrt i mine ører. Med mindre det er en meget kompliceret tavle, eller den skal flyttes langt, så er det ikke nogen større operation.
Du har tidligere spurgt om det samme her.
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/234522/s/eltavle-spoergsmaal-til-1000000#577258
MLU skrev den 14-11-2020 12:13:25

For 9 år siden fik jeg flyttet min eltavle. Pris 4000 kr. 

For 4000kr kommer man ikke langt når en tavle skak flyttes.

 Der er  kommet nye regler som skal overholdes når der fortages ændringer i installationerne.

MLU skrev den 14-11-2020 12:13:25

For 9 år siden fik jeg flyttet min eltavle. Pris 4000 kr. 

 I dag er reglerne helt anderledes. En flytning af tavlen betyder, at den skal opfylde de gældende krav bla. 2 RCD/HPFI relæer osv. Det hæver prisen betydeligt over 4000 kr.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis