Eltavle spørgsmål til 1000000

Hej. Vi har spurgt flere elektrikere men får ikke et konkret svar. Vi skal lave er badeværelse i bryggers hvor der er eltavle. Er det lovpligtigt at flytte den til andet værelse eller kan vi godt lade den være når den ikke skal hænge midt i badekaret? Det vil koste 15.000 at flytte den siger elektrikere, så er en betydelig post i projektet. 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min erfaring med installatører/elektrikkere er, at de har genereret rigtig meget omsætning ved at sige - "det er ulovligt" eller "det må vi ikke bruge" - meeeen en el-tavle i et badeværelse - jeg ville i hvert fald sørge for at få den i en meget tæt elkasse eller et skab - der bliver jo tæt på 100% fugtighed under et godt varmt bad !


Mvh
KSor, Århus V
Altså du vil have en eltavle siddende (som forhåbentlig er af plastik dog) i et rum hvor der er meget forskellig temperatur sving og fugt, jeg vil gerne give dig en garanti for at der kommer til at ske et eller anden indenfor 2år som du bliver meget træt af.
Men.
Hvor stor er den tavle lige siden det koster 15.000? Kan den ikke bare sidde på den anden side af væggen, hvis dette da ikke er udenfor. 
Nu kan jeg ikke lige finde det på skrift, men jeg mener bestemt at der står beskrevet i el bekendtgørelsen at alle ledningssystemer i badeværelser skal beskyttes af automatisk afbrydelse af Forsygningen, det betyder at alle kabler skal være beskyttede af et hpfi relæ.
Da dit forsynings kabel ikke er beskyttede af hpfi relæ så må det anses for ikke at være lovligt

15000kr for at få flyttet en el tavle lyder som en ok pris, det kommer jo an på hvor mange kabler der skal forlænges eller lægges om.
Desuden skal de nye regler overholdes når tavlen flyttes, dvs der skal installeres 2 hpfi relæer, ny tavle og Målerramme hvis det gamle ikke overholder de gældende krav.
Der skal også laves en risikovurdering på om der skal etableres Transient beskyttelse. Men oftes skal der installeres Transient beskyttelse fordi prisen på de installeret brugs genstande overstiger prisen på Transient beskyttelsen.
Vh.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis