Isolering af gulv i hus fra 1845

Hej alle

Jeg er i overvejelser omkring hvordan jeg skal lave isolering i mit hus fra 1845. Det nuværendetrægulv står på strøer direkte på terræn (sand). Husets facade er en halvstensmur (ikke isoleret).

Jeg har skelet til Søren Vadstrups forslag til opbygning af trægulv (og vægge) i sådanne huse.

Det virker fornuftigt. Men så faldt jeg over Sundolitts vejledning i hvordan man opbygger gulv med EPS isolering uden beton.

Og så vil jeg måske ovenikøbet kunne sætte mine indvendige trævægge direkte ovenpå EPS’en, hvor væggen i toppen er fastgjort til loftsbjælker.

Men burde jeg sætte lecablokke langs muren og skrue bundstykket af trævæggen ned i lecablokken? Det vil også give en pænere kan at lægge sundolitt pladerne op ad.

Kommentarer?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og jeg mener selvfølgelig “fugtspærre” - ikke “dampspærre”
Søren Vadstrup er en erfaren mand, så ham ville jeg lytte til. Eneste kommentar er, at siden udgivelsen af hans publikationer, er der i mellemtiden er kommet nye erfaringer til lette gulvkonstruktioner. Dem bør du indtænke i dit projekt, og bemærk at de ikke er modsigende.

Derudover ville jeg øge isoleringstykkelsen med 50% særligt mod terræn for opfyldelse af fremtidens isoleringsbehov m.h.t opvarmningsformer. Til det formål er Rockwool en god og troværdig sparringspartner.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis