Vanding fra nedløbsrør til bede med dræn?

Jeg vil gerne have koblet noget dræn/sivslange på det nedløbsrør og føre det lange bedet hen mod den anden ende. Jeg kan ikke rigtig gennemskue den bedste måde og forhåbentlig ikke skulle grave alle planter som lige er plantet i foråret.. 

Mvh Tanja
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb noget i stil med linket herunder og sæt en siveslange til evt. via et T-stykke, så du kan vande til begge sider. Du bliver simpelt hen nødt til at gå på opdagelse i det lokale byggemarked.
https://www.billigvvs.dk/plastmo-vandudtag-mflexslange-75mm-graa-184512

fase
Den løsning er nok fin, hvis det område der skal vandes ligger under udhæng og ikke får "naturlig" regn.
Ellers vil jeg nok foreslå en regnvandsbeholder, som fyldes af regnen og langsomt "siver" i tørvejr, - på den måde supplerer du regnvejret med sivevanding i tørre perioder


 

Efter billedet at dømme ligger området under udhænget, men du har fuldstændig ret en beholder til opsamling af regnvand ville være nr et. De fås i øvrigt i udførelser, som passer fint til huset. Måske har COOP stadig modellen.

fase
Det er ikke muligt med en regnvandsbeholder der. Der kommer ikke regn ind i bedet i den anden ende, da der står et stort asketræ og skygger. Jeg håber jeg kan lede vandet hen i den anden ende.
Det vandudtag der er vist, kan man proppe den ad, så det kun kommer ud af studsen? 

Mvh Tanja
Det viste eksempel er lavet til at lade vandet løbe videre i nedløbsrøret, når beholderen er fuld. Har du overvejet, at lade vandet løbe ud i en tagrende eller et rør med huller i, som så kunne opsamle vandet og lede det videre til bedet.
Når du spørger om stutsen kan proppes af, så er svaret ja, hvis du med stutsen mener der, hvor vandet til vanding kommer ud.

fase
Annonce
Jeg har tænkte på at lave noget som det du beskriver med et rør eller tagrende, nok tagrende så er det også nemmere at holde rent, tænker jeg.. Men jeg er i tvivl om hvad jeg bruge til det.

Vi har den på vores regnvandsbeholder et andet sted i haven, så kender den godt.
og hvis det skulle være en slange der skulle kobles på, vil jeg gerne lukke den i bunden.
 

Mvh Tanja
Du skal købe noget tagrende og et vandudtag samt noget slange og to endebunde til tagrenden. Når det bliver vinter og planterne ikke mere skal have vand, løfter du slangen op over udløbet og vandet løber bare videre i nedløbsrøret. Jeg kan anbefale dig at gå i byggemarkedet og ved håndspålæggelse se, hvordan det virker.  

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis