Ændre retning af udtag på tappested / vandudtag under håndvask

Hej
Kan nogen gøre mig klogere på, hvordan man ændrer retningen på et eksisterende, monteret vandudtag/tappested på væggen under en badeværelsesvask?

Har et afløb placeret meget tæt på vandudtagene, og kan ikke klemme afløbet fra vasken ind, uden at komme direkte hen over det (opadrettede) vandudtag. Derfor vil jeg gerne dreje det ene (eller måske begge) udtag ned ad, så flex slangen løber ned og op til vandhanen.

Nogen gode råd til, hvordan jeg gør det? (Når jeg altså har lukket for vandet ;)

Hvis I har nogen holdninger til, om afløbet kan være så "kort og skarpt" i 90 grader, så modtages de også gerne :)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tappestederne (kaldet nilhaner) kan i langt de fleste tilfælde uden problemer drejes den halve omgang der i dit tilfælde kræves så åbningen peger ned. Så er der plads til flexslangen. Brug en rørtang eller svensknøgle afhængig af nilhanen design.

Monter en ny tilslutningsslange. Disse findes i forskellig længde som passer til din vask.

Tilslutningsslanger findes også i vinklede udgaver.
Dejligt - og man skal vel helst dreje den med uret (spænde) ?
Hvis du skal købe længere slanger for at hanen kan pege nedad, så er det sandsynligvis billigere at forlænge dit afløb, så det kommer 2 cm længere ud af væggen. Dermed er der plads til slangen bag vandlåsen.
Gør som jenshøj skriver, så er du fri for utætte tapsteder.

fase
Ikke enig.

Det er langt lettere (og billigere) at dreje nilhanen tilpas meget så der er plads til nye tilslutningsslanger, eventuelt vinklede. Der er større risiko for utætheder i afløbet på den snævre plads som vises på billedet.

Selv om det umiddelbart er billigere af gøre som Jenshøj foreslår, er det ikke sikkert det holder stik på den lange bane. Ofte sidder de skjulte tilslutninger mere eller mindre løst, og så kan det være vanskeligt at forlænge afløbet.

Derudover vil jeg kraftigt anbefale montering af nye pakninger ved enhver reparation af afløb.

I 99% af tilfældene er nilhaner monteret med pak garn og -salve. Det betyder du kan justere vinklingen til forskel fra paktape der aldrig må drejes tilbage.
Annonce
Der er ikke plads til at forlænge nilhanen i dybden, da skufferne i iKEAs design kun efterlader 10 cm til væggen :)

Det er rart at vide, at det kun er med garn, den må vrides frem/tilbage. Den sidder dog RIGTIG godt fast, så har ikke turde forsøge mere lige nu af frygt for skader. Skulle nok have gjort det, før jeg monterede skabet :)

Har en ekstra nilhane jeg kan erstatte med, hvis den ikke er til at vride og jeg i stedet må pille den af.
Det er altså hele hanen du vrider, så du kan ikke bare pille den af og erstatte den.  Den pungvandlås, der vist på billedet, kan fint drejes lidt uden at blive utæt.

fase
Har måtte løsne den 1/2 omgang og nu vender den nedad. Der er kommer ca 1mm frem men ikke så meget synligt gevind. Og den er stadig tæt :)
Om den er tæt kan kun du  selv føle. En finger ind under, er fingeren tør er den tæt medens en fugtigt finger tyder på en lille utæthed.  
Men det har ingen betydning om den er skruet i med 8 omgange eller 7,5 omgange.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for hjælpen - det hele endte med at lykkedes, trods det at overløbs-stykket måtte udskiftes til en smallere model. Men nu er alt monteret og det spiller!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis