Punktfundament

Jeg har lavet en tilbygning til mit sommerhus og er kommet i tvivl om gulvets opbygning
huset er bygget på et punktfundament med en bundrem på 150 mm samt tværgående strøer på 150 mm. Der er så lagt eternitplader i bunden og fuget hele vejen rundt så det er tæt. Ovenpå eternitten kommer der 145 mm Rockwool og det sluttes af med massive trægulve. Der indbygges ikke dampspærre
Mit spørsmål er om det er fint at der ikke er nogen ventilation ind til rockwoolen som bliver lukket helt af?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår ikke helt din opbygning.

Eternit bruger man normalt som sokkel plade lodret ned i jorden ved punktfundament.
Denne udgør så sikring mod gnavere.
Mulden graves af og der afrettes så med stampet sand eller lignende.
Herpå lægger du eps og en fugtspærre som også fungerer som radonspærre, og ennda også dampspærre, hvis den lægges efter nedenstående princip. 
Herover kan du så have dit Strøgulv, med hvad der svarer til maksimalt 1/3 af den samlede isoleringstykkelse.
Fugtspærre udgøres af en PE folie på 0,2mm i tykkelsen. 

Alternativt anlægges et let terrendæk med PE folie mellem to lag eps.

Elektronikteknikeren
Men konstruktionen overholder da ikke kravene til nyt sommerhusbyggeri jf Br.? 

Elektronikteknikeren
Hva tænker du på?
At bygningsreglementet foreskriver minimum 175-265mm Rockwool afhængig af typen der anvendes.
Bygningsreglementet skal jo overholdes i alle aspekter af dit husbyggeri, hvilket også er en forudsætning for din byggetilladelse. 

Elektronikteknikeren
Annonce
Se evt. https://www.rockwool.dk/vaerd-at-vide/bygningsreglement/projekttyper/sommerhuse/

Elektronikteknikeren
Puha, det er lidt interesant læsning.
Jeg har faktisk bare gået ud fra nedenstående billede fra Bolius og så bygget huset inden jeg søgte om tilladelse hvilket jeg godt kan se kan blive et problem🙄
Husk nu at søg en tilladelse enden det bygges.
Du kan komme til at skulle rive det ned igen.
Hvad nu hvis bygningen nu også er for stor i forhold til grundarealet eller byggeretten, brand, ventilation, energi, m.m. ikke er overholdt?

145 mm isolering er da ikke 200 mm som vist på det billede du har sat ind?

Indsat billede kommer an på opbygning og hvilken slags isolering man anvender, vinduesarealet skal herudover være mindre en 30 % af det opvarmet etageareal ellers skal der udføres en varmetabsramme som bestemmer hvor meget isolering du skal have i dine konstruktioner.
 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg forstår heller ikke helt hvorfor du ikke fylder op med isolering fra tærren og op efter, da du med din nuværende gulvkonstruktion skal have meget mere isolering i for at overholde kravene end du har pt, idet du i praktisk forstand isolerer mod det fri, da det kan blæse frit ind under huset som jeg forstår det?

Hvordan har du udført dit punktfundament?
Man skal være særlig opmærksom på at udføre tilstrækkelig forankring ifht. vindtræk, samt at fundamentet skal føres til frostfri dybde. 

Elektronikteknikeren
til sommerhuse skal gulvet have en U værdi på 0,15 og det svarer ca til 175mm isolering. du kan jo se om du kan hæve gulvets højde med 45mm og smide et ekstra lag på i 45mm tykkelse.. så er du oppe på minimum.. hvor meget isolering har du i vægge + loft?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis