Punktfundament

Jeg har lavet en tilbygning til mit sommerhus og er kommet i tvivl om gulvets opbygning
huset er bygget på et punktfundament med en bundrem på 150 mm samt tværgående strøer på 150 mm. Der er så lagt eternitplader i bunden og fuget hele vejen rundt så det er tæt. Ovenpå eternitten kommer der 145 mm Rockwool og det sluttes af med massive trægulve. Der indbygges ikke dampspærre
Mit spørsmål er om det er fint at der ikke er nogen ventilation ind til rockwoolen som bliver lukket helt af?
Jeg har lavet en tilbygning til mit sommerhus og... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja mod tærren.
Men nu er det så mod det fri i stedet. 

Elektronikteknikeren
Jeg kommer til at have 165mm i vægge samt i loftet. Jeg har prøvet og få et svar ud af bygge afdelingen i kommunen, som bare henviser til rockwools hjemmeside.
Jeg er bare mega forvirret da jeg syntes at 265 mm isolering i et sommerhus gulv lyder fuldstændigt vanvittigt. Det er jo mere end jeg har i mit parcelhus!

https://www.byggeriogenergi.dk/media/2236/br18_kvikguide_juli18.pdf

Og når jeg så kigger på dette her link på side 8 syntes jeg det ligner at de dimensioner som jeg har lavet indtil videre ser rigtige ud.

Om ikke andet må jeg få sendt ansøgningen ind til kommunen og høre hvad de siger til mine nuværende dimensioner
det link du refererer til kan også godt skabe forvirring, for der står jo skrevet ovenover skemaet som angiver værdierne at:

"Typisk vil U-værdierne skulle ligge langt under de generelle mindstekrav til klimaskærmen for at kunne opfylde energirammen og kravene til det dimensionerende transmissionstab. "

altså så er de værdier som du synes du rammer meget godt i virkeligheden beskrevet samme sted som værende:

"Værdiernes formål i relation til nybyggeri er altså primært at sikre, at alle bygningsdele - fx også små arealer - opføres med et isoleringsniveau, der ikke giver problemer med kondens og fugt. "

og altså intet at gøre med hvad der skal til for at kunne godkende noget til beboelse.. det er derfor fuldstændig ubrugeligt i forhold til dit sommerhus og godkendelse heraf..

du skal som jeg har erfaret have 265mm i dit gulv og det samme i loft ca... dine vægge er 165mm fint...

jeg tror ikke du kan komme udenom!

kan ikke anbefales men, du kan jo lyve i din ansøgning og skrive at du bygger med u værdier på 0,15 for dit gulv og loft... de tjekker det jo ikke fysisk.. men således er dit hus jo opført anderledes end din byggetilladelse og dermed kan du jo få balladen hvis du skal sælge... det bliver nok aldrig nemmere end lige nu at rette op...

jeg ved ikke hvad dine 150mm i gulvet ville svarer til i U værdi.. men hvis fx rockwool kan svare dig på dette - så kan du jo spørge kommunen om den u værdi kan godkendes.. og hvis kommunen siger blankt nej. jamen så er den jo ikke meget længere.. kommunen er som jeg husker det ikke så villige til at svare på mm tykkelser.. men kun u værdier.. dine 165mm i vægge = 0,25 U-værdi hvilket er ok jf. BR2018 for sommerhuse..

165mm i loftet ved jeg ligeledes heller ikke hvad svarer til i u-værdi... men helt sikkert lavere end de 0,15..

så i bund og grund må du jo høre kommunen om u værdier mindre end 0,15 kan godkendes for gulv og loft.. jeg kan som sagt ikke forestille mig de kan accepterer det.. men om man kan give dispensation for allerede opført hus er måske mere realistisk.. men jeg aner det ikke.. det er en chance at tage og det rigtige er helt klart at du æder den og laver det rigtig nu men det er nemmest... selvom det er irriterende.



Aha, det forklarer selvfølgeligt en del.

Loftet vil jeg godt kunne isolere til den ovennævnte grad, dog har jeg med vilje valgt ikke og gøre det da jeg fra forskellige sider syntes at kunne erfare at jo mere isolering, jo større chance for at få bøvl med fugt når man bygger uden dampspærre. Og da jeg bygger til et sommerhus som har 150 mm på loftet og 100 i væggene tænker jeg at det vil være voldsomt og bygge med ovennævnte tykkelser.
Derudover vil jeg virkeligt få svært ved at isolere med 100 mm ekstra i gulvet så den må jeg finde ud af hvordan jeg kringler mig ud af!
Annonce
jeg kan sagtens tilslutte mig dine synspunkter vedr. at det virker voldsomt.. men det er desværre sådan reglerne er..
Uanset om det er en tilbygning eller nybyg så kræver det at man følger Bygningsreglementet.. som sagt så tror jeg dog ikke at en kommune ville nægte at give dispensation hvis man kommer efterfølgende og søger noget som allerede er bygget....  der vil man måske tage en helhedsbetragning med ind.. men det er noget af en chance at tage må man sige..
Det vil virkeligt kunne ende galt hvis de afviser og give tilladelsen. Selvfølgelig kan det lade sig gøre og leve op til kravene, men umiddelbart vil det kræve et voldsomt ekstra arbejde og få isoleret gulvet ordentligt. Jeg må lige høre kommunen i morgen, men jeg kan godt fornemme hvor svaret bærer hen af🙄
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis