Blænde yderdør indefra, råd ønskes

Hejsa,

Jeg er gang med at renovere et sommerhus, og i forbindelse med nedrivning af redskabs-hjørrne til udvidelse af køkkenet, skal jeg have blændet end dør (yderst til venstre på billedet).

Mit umiddelbare ønske er, at beholde døren som en "snyder" og så bygge væggen op bagved som isolering.

dvs.

* Tætne omkring med bagstop og elastisk fuge på ydersiden og evt. skum på indersiden.
* sætte lister på indersiden og montere vindpap.
* Opbygge skelet i den eksiserende karm inkl. hul til vindue
* 10 mm isolering som det øvrige
* dampspærre
* Gips

Er denne fremgrangsmåde helt i skoven, eller giver det nogenlunde mening?

Glæder mig til at høre jeres input :) 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer til at ligne noget der er afsluttet hurtigt, fordi man ikke gider lave det ordentligt.

uldal skrev den 26-10-2020 21:42:05

Det kommer til at ligne noget der er afsluttet hurtigt, fordi man ikke gider lave det ordentligt.

Hej Uldal,

Det er jo egentligt det jeg gerne vil undgå - derfor denne tråd hvor der forhåbentligt dukker er par gode tanker og input op.

En væsentlig ting jeg ikke fik nævnt er, at de øvrige indvendige vægge også er gips, som huset er født med. Der vil naturligvis blive spartlet, sat filt/væv op osv. efterfølgende. Jeg er egentligt af den overbevisning, at man udefra heller ikke vil opleve det anderledes end nu - det vil jo stadig bare være døren. Grunden til jeg gerne vil beholde den er for ikke at pille for meget ved den oprindelige konstruktion, men det kan sagtens være det er en forkert antagelse. 

Jeg hører meget gerne hvad du tænker af fremgangsmåde - det ville være meget værdsat.

God aften

Jeg ville: pille dør og karm ud. Skære udv Beklædning væk langs højre karm fra top til bund. fjerne al klinkbeklædning fra skæring til hjørnet af huset. Forskalle, isolere og beklæde med ny klink. ved skæringen, hvor karmen sad, ville jeg montere en liste, som anslag og mulighed for tætning mellem gammel og ny klink. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også