El motor reperation

Jeg har kompressor motor hvor endepladen der bærer lejet i ventilator enden er defekt.
Jeg har ikke lige kunnet finde en brugt 3KW/2880rpm motor så lav-det-selv sporten går ud på at skralde endepladen fra en anden motor. Jeg kan naturligvis checke om ydermål passer, men er der nogen som ved hvor 'ens' de er i indre dimension på tværs af type, f.eks. en mindre 2.2kW eller lavere omdr?
Den skal jo passe til lejet.....

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du skal finde samme fabrikat, og samme byggestørrelse (f.eks. 132) på motoren. Så vil jeg tro at der er en reel mulighed.
​Elmotorer er til dels standardiserede, således at en motorstørrelse umiddelbart kan udskiftes med en tilsvarende. Der kan dog være fysiske mål på motoren der er anderledes, men monteringshuller og akseldiameter skal være ens.

Søren O
Det er så også det eneste der er standard. Altså aksel diameter, aksel højde. længde, afstand til og imellem fastgørelses huller. Du kan ikke regne med at tage en anden motors endeskjold og bruge den selv ved samme byggestørrelse.
De fleste motorer har byggestørrelse indbygget i type nummer. 
Det du kan gøre er at dreje hullet rundt hvor lejet skal sidde og så lave en bøsning. Denne kan så evt. limes i.
Eller købe en ny endeskjold. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis