Hvilken mursten er dette?

Hej med jer,
Jeg skal have have lavet et hul til et stort vindue i stuen, men kan ikke finde den rigtige sten til jobbet.
Jeg har bestilt 2 prøver hjem fra Egernsund tegl, som ligner lidt men ikke helt.
Det er 2.2.14 og 2.2.16

Men på undersiden af stenen kan man se mærker fra produktionen som ikke stemmer overens med de sten som jeg kan se i sålbænkenEr der en der har en idé til hvilken producent der har lavet den, og endnu bedre, hvilken sten det er.

De sten jeg har bestilt prøver ved har en firkant som mærke, hvor de eksisterende sten mere har nogle cirkler som kan ses på billederne

På billedet ved tagnedløbet en stenene nok lidt fugtige, hvor det andet billede er de helt tørre, da det er under den overdækkede terrasse.

Huset er forresten bygget i 2003

På forhånd tak

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De mærker i bunden af mursten er kun fra formen de er støbt i. Det kan være en form for stempel der støder leret ud af formen. Så jeg mener ikke det kan bruges til at fastlægge stenens oprindelse.
Det bedste er nok at genbruge de sten du skal bruge. Både til sålbænk, dem der skal mures ind i vindues kanten for at få fortanding til at passe samt dem der eventuelt skal bruges til at lave en ny overligger.
Jeg ved godt at moderne murede huse ikke har sten der så lette at rense. Men det kan lade sig gøre med mekanisk rensning først dernæst syre eller LIP fliserens. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres gode svar.
Jeg har nu bestilt en prøve fra Randers tegl på rt418 som var en af jeres forslag.
Jeg tænkte netop de mærker er fra produktionen, så der måske var en der kunne se om det for eksempelvis var en sten fra Randers tegl.

Jeg var godt tænkt på at de måske kunne renses, men min murer siger at han er bange for at det ikke er til at gøre, men det kan måske lade sig gøre ja.
Jeg skal ikke bruge en overligger, da vinduet går helt op til top og der ikke er sten over mine vinduer

 

Strøjer tegl - B221 Goodwood ligner faktisk også rigtig meget,
Jeg kan dog ikke se på deres hjemmeside at man kan bestille en vareprøve.?
Eneste forskel jeg umiddelbart kan se på billederne er, at jeg synes det ligner at de har noget mere "skæg" end mine sten har.  (er det ikke skæg en murer kalder de ujævnheder stenene har i kanten?) ;D

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis