Montering af cirkulationspumpe

Hej med jer alle og godt nytår!!!

Jeg håber der er en der kan hjælpe mig ? Jeg har lige lavet badeværlse i min kælder, med gulv varme.
Jeg kan ikke riktig få gang i varmen i gulvet. Mit fyr er et en streng system uden cirkulationspumpe altså et gammelt system, men har ellers fungeret fint, men folk siger det muligvis ikke kan trække mere på systemet så løsningen er en cirkulationspumpe????

Nu er det sådan at de rør der kommer ud af kedlen er rimelige store på retur siden er det 60 mm og på fremløb er den 71 mm så findes der noget der er så nemt så man selv kan lave det, og skal cirkulationspumpe sidde på retur siden eller kan den også sidde på fremløbs siden. Det der ville gøre det nemt er hvis det er lige meget hvor man sætter cirkulationspumpe for så kunne jeg sætte den på nogen af de nye rør.

Hvad pumpe skal jeg vælge, der er kælder stue og første sal ca. 8 metter fra fyret op til exp. beholder som sidder på loftet ??

Håber der er nogen der kan hjælpe !!!!!!!!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!

I andre indlæg i dette forum er der anbefalet en seperat shunt til styring af gulvvarme. Det vil jeg også have i min nye tilbygning, da temperaturen i rørene vil være for høj hvis den blot kobles på eksisterende anlæg. Der skal nok en pumpe til at sende varmen rundt i gulvvarmeslanger.
Hejsa,
Har lavet gulvvarme i badeværelse på 1. sal samt trukket nye strenge til to nye radiatorer - alt i 16 mm pex. Gammelt varmeanlæg fra '43 (påståes det). 1" ned til ½ tomme rør. Systemet kunne før fungere uden pumpe, men efter installation af fjernvarme er mindre pumpe monteret (den lille fra Grundfos til ca. 800,-)
Nå - kort fortalt har min ven blikkenslageren sat en ventil (shunt) på fremløb til alt pex, for at kunne justere trykket hertil. Ellers ville den nye installation kun blive lunken. Åbenbart for stor modstand i pex'en grundet den lille diameter.
Fik desuden etableret tryk-ekspansion i stedet for den åbne, hvilket skulle hjælpe pumpen!?

Så jeg tror ErikP er inde på den rigtige løsning med Shunten...

Mvh.

Jan R.
Tak for svarne. Kan man sætte cirkulationspumpe hvor man vil eller skal den sidde ved fyret ????
Jeg mener, den skal sidde på før fyret, således tilløbet er så modstandsfrit som muligt og den trykker vandet igennem veksler og evt. shunts. Især når du har åben ekspansion, for så får du svært ved at få tryk på systemet og jeg ved ikke, om pumperne i det hele taget er selvansugende.
Checkede lige mit eget, og der sidder pumpen umiddelbart før min varmeveksler.

Har forøvrigt - et andet sted her på siden - set, at det kan mindske "rørbanken", friktion i rørene og tendens til hængende ventiler ved radiatorerne at hælde en god gang sulfo (var det en decilliter) i installationen. Jeg vil prøve næste gang, jeg skal have vand af systemet...

Mht. pumpen - der findes "unions-fittings", der kan koble en pumpe på større rør, men jeg ved ikke om de findes i dine dimensioner. Vær også opmærksom på, at pumpen skal kunne klare din løftehøjde. Og endelig - og det vil ifølge min VVS'er være en rigtig god idé på et nyt/gammelt system som vores med forskellige rørdimensioner - den intelligente pumpe fra Grundfos skulle kunne tjene sig selv ind alene i el, men også i færre ærgrelser, idet den automatisk tilpasser trykket til forbruget (hvor jeg pt. må arbejde med et kompromis...)

Mvh.

Jan R.
Der skulle ikke være noget problem med at sætte pumpen efter fyret - selv foretrækker jeg før, idet den så ikke bliver så varm og der kan evt. også være mindre problemer med luft i pumpen.
Annonce
til ole ben ,prøv at tjekke datoen på de indlæg du svarer på ,det er næsten 4 år gammelt,så mon ikke problemet er løst ?

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Det er muligt, men jeg syntes det var ligesom diskussionen ikke var afsluttet. Nu kan jeg ikke lige huske hvordan jeg fandt tråden, måske ved at søge ligesom andre vil gøre og så kunne det jo godt være at det var interessant at tråden blev opdateret med nyt engang imellem.

Hej alle, også sene læsere!

Jeg havner her, fordi indlægget bliver vist på Google, når man søger "montering af cirkulationspumpe".

De første varmeanlæg blev lavet før cirkulationspumper fandtes, og derfor var disse anlæg "selvcirkulerende". For at et anlæg kan cirkulere vandet selv, kræver det store rør-dimensioner.

På et-strengende anlæg kan det generelt være svært at få gulvvarme til at virke, hvis ikke der er monteret en decideret gulvvarmeshunt, fordi dimensionen på gulvvarmeslangerne er lille, ofte omkring 16-20mm.

Vandet vil altid foretrækker at løbe den vej, som er lettest, og det er typisk gennem de største rørdimensioner.

Selv hvis du montere en cirkulationspumpe på et gammelt selvcirkulerende anlæg, kan det drille at få gang i gulvvarmen.

Du kan sagtens montere en cirkulationspumpe på et selvcirkulerende anlæg. Mht. placering er der et par enkelte anbefalinger:

Hvis dit anlæg er et fastbrændselsanlæg med fremløbstemperaturer på 80-90 grader, anbefales det at placere cirkulationspumpen på returen, da den lavere temperatur på returløbet sikrer en længere levetid på cirkulationspumpen.

Det er også smartest at placere cirkulationspumpen EFTER ekspansionsbeholderen, så pumpen ikke trykker vandet op mod ekspansionsbeholderen, men i stedet ud i anlægget.

Mht. størrelse plejer en 25-40 cirkulationspumpe at være rigeligt til et almindeligt parcelhus og en 25-60 pumpe i større boliger. På Grundfos' sidde kan du inde dimensionerignstabeller, men de kan være lidt svære at bruge, hvis man ikke har et fagligt indblik.

Monteringen af en cirkulationspumpe er forholdsvis simpel. Se eventuelt guiden her: http://vvsviden.dk/montering-af-cir...rmeanlaeg/

Hvis du skal skære ud i rørerne for få plads til cirkulationspumpen, kan det være nødvendigt med et gevindskærerværktøj, eller nogle nippelrør i forskellige længder.


http://www.vvsviden.dk

Det er også en god ide at have cirkulationspumpen på returen ( altså før kedlen) hvis anlægget skulle få en utæthed med risiko for at vandstanden sænkes under niveauet for en cirkulationspumpe der er monteret på fremløbet efter kedlen - så løber pumpen ikke varm pga. manglende vandstand.   

Ps. En cirkulationspumpe trykker ikke vandet rundt, den flytter (cirkulere) vandet rundt - det er jo ikke en trykpumpe.   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis