Hvor højt er fundamentet nødt til at være for at undgå vand i huset?

Hejsa! Jeg er ved at tegne et lille kolonihavehus, og en af mine store udfordringer er, at jeg max må bygge 3,5m i højden og også skal presse en hems ind. Derfor skal min gulvhøjde være så tæt på terræn som muligt.

Men hvordan jeg finder ud af, hvor langt jeg kan gå ned - uden at risikere at vandet vælter ind af døren, første gang der kommer et kraftigt regnskyld. Jeg ved godt, at det selvfølgelig er en konkret vurdering af min grund, og jeg forventer derfor ikke, at der er nogen her, som kan fortælle mig præcis hvor højt op over jorden mit fundament skal ligge.

Så spørgsmålet er: Hvordan finder jeg ud af, hvor mange cm over terræn, mit gulv skal ligge?

På forhånd tusind tak!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
15-20 cm skal en sokkel være.
Alternativt kan den laves lig med terræn, der skal så etableret en afløbsrende hele vejen rundt om bygningen  v 

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Bygningskonstruktør skrev den 26-10-2020 16:21:58

15-20 cm skal en sokkel være.
Alternativt kan den laves lig med terræn, der skal så etableret en afløbsrende hele vejen rundt om bygningen  v

Mange tak for svar! Er det en skudsikker løsning at gøre det med afløbsrende hele vejen rundt om? Jeg kan sagtens se pointen, men kan ikke lige regne ud, om man med ro i sindet på den måde kan få gulvet næsten helt ned i terrænhøjde?

Flere og flere nybyggerier udføres sådan for at få niveau-fri adgange ved døre rundt om bygningerne.

De kan købes eller laves selv.

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Bygningskonstruktør skrev den 26-10-2020 16:55:25

Flere og flere nybyggerier udføres sådan for at få niveau-fri adgange ved døre rundt om bygningerne.

De kan købes eller laves selv.

Super, tak!

Du er nødt til at kende terrænet i omgivelserne. Hvis du ligger under omgivende niveau, får du overfladevand ind

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis