Defekt ekspansionsbeholder??

Mit gasfyr (Geminox) taber ret hurtigt vand/tryk. Ca dagligt skal jeg efterfylde. Ud fra hvad jeg har læst i tidligere indlæg lader det til at min ekspansionsbeholder er defekt. Påfyldningen vare kun ca. 5 sekunder og overtryksventilen drypper. Jeg har banket forsigtigt på begge sider og kan høre forskel, hvilket der jo ikke burde være hvis membranen er itu, men jeg har en mistanke om at den side som jeg tror er til luft er fyldt med vand og den side til vand måske ikke er helt fuld. Sådan lyder det i hvert fald. Som man ka  se på billedet så sidder luftnippelen i den venstre side, i bunden. Er det så ikke også i denne side at der burde være luft? Det er dog i denne side at den lyder helt fuld.

Nogen der kan fortælle mig noget ud fra min beskrivelse, og om jeg har/kan have ret i den er defekt.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når nu ventilen vender nedad, kan du lave en hurtig prøve, ved at skrue den kappe, som dækker ventilen, af og påvirke keglen (ventilen er magen til den, der er i et bilhjul). Kommer der vand ud, er beholderens membran utæt. Det betyder, at du skal skifte din ekspantionsbeholder. Din beskrivelse tyder også på, at beholderen defekt og skal udskiftes.

fase
Du behøver sikkert ikke at fejlsøge mere, din beholder er med næsten 100% defekt. Du må selv skifte den, og hvis du har mod på det, køber du en ny, tager trykket af systemet og skruer den gamle løs, monterer den ny og fylder vand på. Måske skal du lufte nogle radiatorer ud. 

fase
Hvorfor mener du den er defekt ud fra det jeg skrev?
Havde forventet den ville være fuld med den mængde vand der bliver fyldt på næsten dagligt. Vil heller ikke tro at den mængde vand der drypper af overtryksventilen er tilsvarende det påfyldte. Det var nok ikke mere end (ja hvilke måleenhed skal jeg lige bruge) en skefuld vand der kom ud af ekspansionsbeholderen
Mit gasfyr (Geminox) taber ret hurtigt vand/tryk. Ca dagligt skal jeg efterfylde. Ud fra hvad jeg har læst i tidligere indlæg lader det til at min ekspansionsbeholder er defekt. Påfyldningen vare kun ca. 5 sekunder og overtryksventilen drypper.
Jeg har markeret to af dine oplysninger, som begge tyder på en defekt beholder. Normalt skal man ikke efterfylde dagligt og efterfyldningen bør også vare mere end 5 sekunder.
At din overtryksventil drypper tyder på, at du fylder vand på til et tryk på over 2bar/20mVs. Du kan undgå drypperiet ved at stoppe påfyldningen ved 2bar/20mVs. hvis du har mulighed for det, kan du prøve at pumpe luft i beholderen. Det gøres ved, at du  uden tryk på anlægget, pumper beholderen op til et tryk på mellem 0,5 og 0,7bar., så kan du se, om det ændrer noget.

fase
Annonce
Nu skal der nærmest ingen snavs til at stoppe sådan en ventil, hvis du bare trykker på stiften i midten.
Prøv at skrue ventilkeglen/stiften ud, så er det nok nemmere at bedømme, så kan du også rode lidt i hullet med lille skruetrækker og se om der er noget som blokerer hullet.
Fabrin jeg har pumpet beholderen op igen, så må se om det gør en forskel.

Djay jeg tænker umiddelbart at hcis det kan komme lidt ud burde vandet også kunne komme ud. Men måske jeg skal prøve det du skriver alligevel

Tusind tak
djaydjay skrev den 26-10-2020 13:35:17

Nu skal der nærmest ingen snavs til at stoppe sådan en ventil, hvis du bare trykker på stiften i midten.
Prøv at skrue ventilkeglen/stiften ud, så er det nok nemmere at bedømme, så kan du også rode lidt i hullet med lille skruetrækker og se om der er noget som blokerer hullet.

 Hvor havde du tænkt dig, at det snavs skulle komme fra. Hvis der snavs i ventilen eller hullet , må det have været der fra fabrikken.


fase
Tjae, hvis bælgen er defekt, så kommer vandet i den side ligesom indefra anlægget, - det er nu efter min erfaring ikke det reneste vand, hvis det har lidt år på bagen.
Ved ikke hvor vandet påfyldes, men når der gentagne gange fyldes vand på anlægget, så kan der efter min mening sagtens hvirvles lidt snavs op, dertil kommer så skidt fra den mørnede bælg, - og der skal nu ikke meget til at stoppe sådan en ventil, når der ikke er noget videre tryk på.
Nu er det snavs, der måtte komme fra vandsiden på beholderen, utrolig finkornet, så det kommer nemt ud gennem ventilen. Det er min erfaring.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis