Asbest?

Hej

Jeg har erfaret at der på bbr.dk er nævnt følgende om mit tag: “Fibercement herunder asbest”. Der står ikke noget på min tilstandsrapport ud over en generel beskrivelse om at man skal være opmærksom på brugen af asbest i byggeri.

Har læst lidt og forstår at der er én skole der siger at asbest tag ikke er farligt så længe man ikke forstyrre det og en anden der siger at det kan drysse når det bliver ældre.Det er det sidste der har skræmt mig da mit undertag drysser på loftet og er det nu asbest?

Jeg vedhæfter her billeder af sagen.

Der har været flere byggesagkyndige deroppe uden at have sagt noget

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer an på om du mener du har undertag under din fibercement eller fibercementen er undertaget. Det kunne se ud som om der er lagt ståltag over nogle tagplader (Asbest?)- andre steder ligner det blot normal undertagsdug.

HVIS du har asbestholdigt fibercement der smuldrer, så er det temmeligt farligt i et lukket loftrum. Der har før været problemer med vandkedler installeret på loft, som var isoleret med en form for asbestmåtter - der begyndte at smuldre. Det skal man være meget forsigtig med.

OMVENDT - så kan jeg næsten ikke forestille mig, at du kan få problemer med asbest fra tagplader - så længe de ikke bliver fjernet eller afrenset med højtryksrenser - og problemerne opstår alt andet lige kun på ydersiden - en fibercementplade under et ståltag kan næppe begynde at smuldre - og det er i hvert fald ikke din dug der indeholder asbest.

Summa summarum - Risici ved asbest på loftrum er store - chancen for at det er det som er problemet meget lille.

Få lavet en asbestanalyse- det koster omkring 1000 kroner - du tager en swap af støvet og sender det til analyse. Så får du ro i sindet.

Mvh Troels
Min egen erfaring er at tagplader med asbest forvitrer på oversiden, hvorimod undersiden oftest ser pæn og hel ud = minimal risiko for asbest i loftsrummet. Lige ind til den dag pladerne nedtages, hvilket skal gøres med stor forsigtig og uden brug af vold :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Så vidt jeg kan se på billedet er det ikke bølgetagplader der er efterladt under ståltaget. De ligner mere skiffer plader så det er nok derfor der ikke er asbest i støvet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 30-10-2020 23:31:01

Så vidt jeg kan se på billedet er det ikke bølgetagplader der er efterladt under ståltaget. De ligner mere skiffer plader så det er nok derfor der ikke er asbest i støvet. 

 Cementskiferen med asbest i ligger nu på en del tage rundt omkring. Det behøver ikke være plader med bølger, for at indeholde asbest :)


 

Det sidste er korrekt, men når prøven viser minus asbest, så må det jo være noget andet i den aktuelle situation.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis