træpille produktion

Hej
fremstilling af træpiller
kan se at der tidligere har været en tråd om at fremstilling af træpiller, måske kan jeg være behjælpelig hvis nogen har ønske om råd både om køb af maskine og hvilke materialer som egner sig.
jeg har siden 2018 haft egen træpille presser og har efterhånden fået en del erfaring i hvad der skal til og ikke mindst hvilke problemer som kan opstå.
Hej fremstilling af træpiller kan se at der... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis dit gamle brændefyr er “forslugen”, vil det da være nærliggende at udskifte det med et nyt energieffektivt brændefyr.
Det er et fåtal at pillefyr der kan fyre med flis. Flis er meget mere grov end træpiller.

Søren O
Tak for svarene--jeg prøver at "indtænke" nye anvendelses-muligheder, for at kunne bruge de grene/kviste--kvas, som der altid er--i vores lille skov.
Ideen med at først at bruge en kvishugger--og derefter en kompostkværn--tror jeg er brugbart:)--altså i pillefyret.
(for vi har et ældre brændefyr og et nyt pillefyr)
For et par år siden, læste jeg en artikel om en fyr som selv plantede sin egen energipil, høstede den efter 2-3 år, tørrede det, og brændte det i sit Store Baxi fyr - vistnok et 2.5 eller 4.0. Den gang, 2 år siden, brugte han 1800 kr. i direkte omkostninger til et hus på ca. 400 kvm.

HVIS man selv kan stå for beplantning, høst og tørring, så er det pt. Et prisbilligt alternativ - og måske også i fremtiden..

Mange hilsner
Polite
 
Hey lautrup.
Jeg ønsker gerne at vide meget mere, om fremstilling af træpiller.
Hvilke maskiner, og hvordan..
Må man evt. se lidt billeder, af din produktion.
Og hører lidt om hvilke maskiner du bruger, samt hvad de koster.. 
Annonce
tak, for en informativ video ..,, men er det virkeligt rigtigt--at der ikke bliver tilføjet nogen form for olie--i denne fremstilling af træpiller??
Valdemar12 skrev den 27-10-2022 21:03:14

tak, for en informativ video ..,, men er det virkeligt rigtigt--at der ikke bliver tilføjet nogen form for olie--i denne fremstilling af træpiller??

Jeg mener slet ikke man bruger bindemidler i træpille produktion, lignin i træet virker opvarmet i sig selv om bindemiddel. 

Hejsa laver du stadig træpiller? så er jeg interesseret i nogle gode råd der kan hjælpe lidt i produktionen

Jeg har en lille gruppe på Facebook, du må meget gerne lægge noget op på den med diverse info og erfaringer :)
Du/i kan se lidt om det jeg har lavet, men leder stadig efter erfaringer med at lave pillerne så har du noget du kan tilføje ville det være super jeg tager gerne imod råd :)

Facebook siden "os der laver træpiller - eller prøver :) 
Link: https://www.facebook.com/groups/915329266500589


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis