træpille produktion

Hej
fremstilling af træpiller
kan se at der tidligere har været en tråd om at fremstilling af træpiller, måske kan jeg være behjælpelig hvis nogen har ønske om råd både om køb af maskine og hvilke materialer som egner sig.
jeg har siden 2018 haft egen træpille presser og har efterhånden fået en del erfaring i hvad der skal til og ikke mindst hvilke problemer som kan opstå.
Hej fremstilling af træpiller kan se at der... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lautrup
Har du mulighed for at hjælpe mig ? Vi har lige indkøbt en pille presser, men vores relæ klikker efter ca 40 min og de piller der kommer ud er sådan nogen stumper
ev elmand skrev den 14-04-2022 22:51:29

Velkommen på lds.
M.h.t. relæ så kan vi måske hjælpe. Du må oplyse lidt mere om hvilken relæ, og hvilkne maskine. Et par billeder af maskine, typeskilt og montering kunne hjælpe.  

 Det er et gammelt hus vi har... 

Det er en pillepresser købt ved expondo https://www.expondo.dk/wiesenfield-pillepresser-100-kg-t-120-mm-10280043#techDetails
I stikket sidder vaskemaskine og pillemaskinen... når den har kørt i 40 min klikker hele relæet
Når du skriver " klikker hele relæet" så går jeg ud fra at det er HFI relæ du mener. Altså den i midten over måler.
Så må der komme overgang i strømmen på din maskine, men det er lidt mærkelig at det lige kommer efter 40 minutter. Da der tilsyneladende kun er tale om en almindelig motor ( rent elektrisk) så kunne man mistænke lidt fugt i denne. Så næste gang du kører så tag låget af klemkassen lige efter at den er slået fra og lad denne være åben medens motor er varm. Så kan du måske slippe af med den fugt der i den. Det kan gøres flere gange. Hvis der børn, hunde eller banrlige sjæle i nærheden vil jeg ikke anbefale det medens det kører. 
Du vil nok få lidt kritik for manglende aflastning og dæksel ved udtaget. 
Kunne nok vær bedre at få installeret et CEE stikkontakt f.eks. lige under sikrings grupper. Så er ledning nemt at tage af når det ikke bruges. Det er ret nemt for elektriker og CEE stik koster " ingen ting" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-04-2022 23:48:47

Når du skriver " klikker hele relæet" så går jeg ud fra at det er HFI relæ du mener. Altså den i midten over måler.
Så må der komme overgang i strømmen på din maskine, men det er lidt mærkelig at det lige kommer efter 40 minutter. Da der tilsyneladende kun er tale om en almindelig motor ( rent elektrisk) så kunne man mistænke lidt fugt i denne. Så næste gang du kører så tag låget af klemkassen lige efter at den er slået fra og lad denne være åben medens motor er varm. Så kan du måske slippe af med den fugt der i den. Det kan gøres flere gange. Hvis der børn, hunde eller banrlige sjæle i nærheden vil jeg ikke anbefale det medens det kører. 
Du vil nok få lidt kritik for manglende aflastning og dæksel ved udtaget. 
Kunne nok vær bedre at få installeret et CEE stikkontakt f.eks. lige under sikrings grupper. Så er ledning nemt at tage af når det ikke bruges. Det er ret nemt for elektriker og CEE stik koster " ingen ting" 

 Kan det betale sig at lave en ny fase til kun kraftstik til at køre maskinen ? Og hat du evt. Et bud på hvad det koster og hvad den anden løsning som du foreslog koster ?

Annonce
Jeg har foreslået 1 løsning. Nemlig at få monteret CEE kraft stikkontakt f.eks. ved sikringer. Så er det nemt at afmontere kabel når det ikke er i brug.
Cee stikkontakt koster 30 - 50 kr.
Stikprop koster   20 - 40 kr. 
Og så koster det 1 - 2 timer elektriker arbejde. 
Det kan sagtens køre sammen på vaskemaskine gruppe.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
lautrup skrev den 25-10-2020 19:37:32

Hej
fremstilling af træpiller
kan se at der tidligere har været en tråd om at fremstilling af træpiller, måske kan jeg være behjælpelig hvis nogen har ønske om råd både om køb af maskine og hvilke materialer som egner sig.
jeg har siden 2018 haft egen træpille presser og har efterhånden fået en del erfaring i hvad der skal til og ikke mindst hvilke problemer som kan opstå.

 Hej

Jeg overvejer at købe en pilleprassee Fra Kina ved ikke  så meget om det, har selv hølvspånder i hårdttræ har bruge for gode råd end jeg køber en 
hilsen Erik 
lautrup skrev den 25-10-2020 19:37:32

Hej
fremstilling af træpiller
kan se at der tidligere har været en tråd om at fremstilling af træpiller, måske kan jeg være behjælpelig hvis nogen har ønske om råd både om køb af maskine og hvilke materialer som egner sig.
jeg har siden 2018 haft egen træpille presser og har efterhånden fået en del erfaring i hvad der skal til og ikke mindst hvilke problemer som kan opstå.

 Hej
Jeg overvejer at købe en pilleprassee Fra Kina ved ikke  så meget om det, har selv hølvspånder i hårdttræ har bruge for gode råd end jeg køber en 
hilsen Erik 

Rhymer hvis du har høvlspåner skal de en tur i en lille slaglemølle hvor du har en sold monteret til den størrelse smuld som du vil presse typisk 6 eller 8 mm sold. alt efter hvad type matrice der er monteret i pillepresseren.
hvis du vil mere så ring evt til mig på 30323710 jeg har en presser som er beregnet til at presse træpiller fra Kina der findes utallige varianter derude , min maskine er en 7 kw fra Gemco model 200B-R  som fungerer upåklagelig.
Hej, har du nogen erfaring med at få træ knust så der kan laves træpiller af det? Jeg har noget rest træ på Ca 5x7 cm og op til 1m lang.
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis