træpille produktion

Hej
fremstilling af træpiller
kan se at der tidligere har været en tråd om at fremstilling af træpiller, måske kan jeg være behjælpelig hvis nogen har ønske om råd både om køb af maskine og hvilke materialer som egner sig.
jeg har siden 2018 haft egen træpille presser og har efterhånden fået en del erfaring i hvad der skal til og ikke mindst hvilke problemer som kan opstå.
41 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vist ikke særlig givtig, med mindre man har adgang til gratis savsmuld.   
..og havde jeg adgang til gratis savsmuld ville jeg selv nok i stedet overveje at sælge det til enten en træpilleforhandler eller en med stokerfyr - og så bruge pengene på træpiller.   og tiden på noget sjovere. 
Hej Lautrup

jeg vil lige høre hvordan du starter presseren med at lave piller med hensyn til at varme den op.
Jeg prøvede for et par år siden med rapshalm der var igennem 10 mm sold og det gik ikke særligt godt det var lidt on off med pillerne jeg mener jeg en gang læste opvarning var med kvartssand olie og noget mel blandet sammen , har det noget på sig. Nu har jeg kommet rapshalmen igennem 4 mm sold og det er mere melet.
Mvh. Peter
kender ikke meget til rapshalm som produkt til piller, jeg har næsten udelukkende brugt savsmuld.
Jeg starter presseren med en blanding af savsmuld og olie (10%) , kan godt være bio olie men gammel brugt motorolie fungerer også fint maskinen fodres langsomt indtil der kommer damp op fra tragten først der begynder produktionen og først når den er rigtig varm er pillerne i god kvalitet, jeg bruger savsmuld med fugt indhold på ca 13 pct. matrialet/ savsmuldet skal være lidt mindre end hullerne i matricen.
Annonce
Tak for svar jeg var nok for ivrig og kom for meget i fra starten, jeg prøver og jeg skriver om resultatet.
Mvh Peter 
Jeg vil også lige høre om hvordan du stopper, sidst sprang jeg sikringerne og den var kørt fast så jeg måtte bore alle hullerne ud, kan det gøres så blød at den kan køres tom og så stå til næste gang uden at skulle bore den ud,
Mvh. Peter
Når jeg stopper maskinen bruger jeg den samme mix som ved opstart  (5 ltr) + yderligere 10 pct olie for at få en noget mere klistret masse og lader maskinen køre denne portion en eller to gange til maskinen er helt tom  og kun matricens huller er fyldte . olien sørger for at hullerne ikke bliver blokeret og at den er klar til næste gang, det er meget vigtig at du afslutter med en fed olieblanding for at få en nem opstart og at der ikke dannes rust i matricen.
lautrup skrev den 02-04-2021 16:39:09
 kan godt være bio olie men gammel brugt motorolie fungerer også fint .

 Wow det lyder ufedt for alle os andre :(


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis