16A lysgruppe?

Hej

Jeg er ved at danne mig et overblik over omfanget af ny elinstallation i et anneks. Jeg skal ikke selv "rode" med det, men vil gerne have en ide om, hvor meget, der skal laves.

Der skal være almindelig lysgruppe der sagtens ville kunne trækkes over alm. 13A sikring.
MEN: der skal også forberedes til, at der kan monteres en 16A ladestation til elbil på ydervæg.
Jeg har fået trukket 5 * 2,5 kvadrat kabel over til annekset. Der er endnu ikke lavet noget i eltavlen. Jeg gætter på, at der jo så skal sættes en 16A 3faset sikring i tavlen.
Men skal de 16A så "neddrosles" til 13A i en bitavle i annekset, eller må der gerne være 16A i lys/forbrugsdelen også?

VH
Carsten

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der må gerne være 16 A i lysinstallationen. Men så skal alt materiel være godkendt for 16 A og der skal bruges 2,5 mm2 kabel hele vejen rundt. Det er efter min mening meget upraktisk og besværlig at montere. Jeg har et par gange ved uheld fået trukket et 2,5 mm2 kabel. Det er ikke nemt at montere i samlemuffer og klemmer.
Så løsningen er nok en lille boks med en 13 A automatsikring til resten af lysinstallationen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Husk at 2,5mm2 efter dagens regler hurtigt bliver for småt, og det lader det til i dit tilfælde hvor der skal trækkes mellem to bygninger, og du samtidig ønsker at trække stor kontinuerlig strøm ved opladning. 

Elektronikteknikeren
Ok, men hvis der er en 16a sikring forrest, så kan kabel vel også klare belastningen? 

 

Du skal ikke regne med, at det er nok med et kabel på 5X2,5 mm2 ,når du skal have en lader til elbil tilsluttet. Du skal nok op i 4 eller 6mm2. Det skyldes, at belastningen varer i over 3 timer.
Opladning af elbiler

fase
Eftersom det er en ny installation så skal de nye regler for dimensionering også følges, Sik (sikkerhedsstyrelsen) har lavet et lille skema hbor man kan se kabel kvadratet ud fra sikrinhsstørrelsen. Som de acceptere man kan dog også dimensionere sig ud af det det kræver dog at man har adgang til ds 69364 som er en lille sag på ca. 890 sider fyldt med regler og normer. Det tager dog på t lang tid efterhånden at lave en dimensionering ud fra denne. Men faktum er at 10 A Min 1.5 mm2 13 A Min 2,5 mm2, 16 A 4 mm2. Og så har du et Max på 11 kw, allerede i dag er der ladere der kan lade med 22 kw og så slår de 4 mm2 slet ikke til. Og er det ikke i meget nær fremtid at du skal bruge den lader Ja så ville jeg vente og se hvad fremtiden bringer. Men faktum er at 2,5 mm2 ikke er i nærheden af at opfylde dagens lovmæssige krav til nyinstalltion for en 16 A grp. Men det skal du jo heller ikke bekymre dig om for som du siger så skal du jo ikke selv lave det 😉
Så blev jeg det klogere - tak for alle svarene! 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis