Gyngende undergulv på 1. sal - kan man lægge gulvspån på krydsfiner?

Jeg er i gang med at renovere 1. sal på et 70er hus.
Undergulvet består af ca. 25mm krydsfiner med fer og not, lagt direkte på spær. Spærafstanden er ca 85cm.
Jeg er i gang med at hive alle søm op og erstatte dem med skruer, da det knirker en del, men samtidig føles gulvet også træls at gå på- især når man sammenligner med det ene rum der er lagt plankegulv. Da der skal lægges gulvtæppe, vil jeg gerne forstærke og forbedre det lidt.

Hvordan gør jeg det? Jeg tænker at den optimale løsning er at tage pladerne op, og forstærke med babyspær på tværs af eksisterende med 60cm c/c, men det er også et stort arbejde. Kan jeg evt. slippe afsted med at smide et nyt lag gulvspån oven på det eksisterende? I så fald, vil 10-15mm spån overhovedet afhjælpe, eller skal jeg op i 22mm?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mantrain  
babyspær er et nyt udtryk. for gulvstrøer ;)

Du har fat i de to rigtige muligheder.
enten op med alt gulv og så ligge strøer ind og nyt bærnegulv oven på.
afstanden på strøer afhænger af hvor stor spændvidde de har og dimension du kan opnå.
parallelt med de nuværende strøer.

Men jo du kan også ligge en 10-15mm spånplade oven på dit gamle krys finer
Uden tvivl den hurtigste måde og gøre det mere stabilt at gå på.
Men det skal have gode kontakt til det undergulv / krydsfiner som du har nu.
Helst med lim og skruer

Hilsen Mads Christensen


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Når han skriver babyspær ( nyt udtryk ) så menes der vist stumper imellem de nuværende altså på ca. 85 cm længde. Det er ofte en nemmere måde end spær parallel med de nuværende.
Om det er besværlig kommer jo an på hvor langt du er med at hive søm op. Og om der overhovedet er plads til den forøgede højde i forhold til døre der skal kunne åbnes og den øgede trinhøjde på øverste trin på trappen der går op til 1. sal.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar!

Når han skriver babyspær ( nyt udtryk ) så menes der vist stumper imellem de nuværende altså på ca. 85 cm længde. 

Udtrykket samlede jeg op fra en køleskabsreperatør som jeg faldt i snak med, da han var forbi og lave mit køleskab - jeg er ret ny i gør det selv, og research bliver også besværliggjort af at man ikke ved hvad ting hedder :)

Ideen, som Erik også nævner, var at sætte 85cm bjælker i bjælkesko på tværs, mellem de eksisterende spær.

Hvis jeg tager gulvet op og lægger strøer - skal de så ikke ligge oven på spær, og ved dermed forhøje gulvet med højden af strøen? Det nuværende gulv ligger direkte på spær.

Jeg kan hæve gulvet med 20-25 mm uden at det kommer til at skabe problemer i forhold til andre ting. Da jeg gerne vil have gulvet stabiliseret + nogle lyddæmpende/nivellerende fiberplader, har jeg ikke for så meget plads at gøre med.. Men 10mm spån + 9mm fiberplade burde der være plads til - måske også 15mm spån. Spørgsmålet er mest om det er nok, i forhold til stabilisering.

Jeg er ikke nået så langt med sømoptrækkeriet endnu, og der er heller ikke helt enighed i hustanden om det er nødvendigt at hive ALLE søm op, eller bare der hvor man går meget  og det knirker - men argumentet om at jeg bliver træt af det når det knirker andre steder om 5 år, taler for alle. Det gør argumentet at slippe for at hive potentielt 900 søm op, ikke :D
mantrain skrev den 25-10-2020 17:26:03

Tak for jeres svar!

Når han skriver babyspær ( nyt udtryk ) så menes der vist stumper imellem de nuværende altså på ca. 85 cm længde. 

Udtrykket samlede jeg op fra en køleskabsreperatør som jeg faldt i snak med, da han var forbi og lave mit køleskab - jeg er ret ny i gør det selv, og research bliver også besværliggjort af at man ikke ved hvad ting hedder :)

Ideen, som Erik også nævner, var at sætte 85cm bjælker i bjælkesko på tværs, mellem de eksisterende spær.

Hvis jeg tager gulvet op og lægger strøer - skal de så ikke ligge oven på spær, og ved dermed forhøje gulvet med højden af strøen? Det nuværende gulv ligger direkte på spær.

Jeg kan hæve gulvet med 20-25 mm uden at det kommer til at skabe problemer i forhold til andre ting. Da jeg gerne vil have gulvet stabiliseret + nogle lyddæmpende/nivellerende fiberplader, har jeg ikke for så meget plads at gøre med.. Men 10mm spån + 9mm fiberplade burde der være plads til - måske også 15mm spån. Spørgsmålet er mest om det er nok, i forhold til stabilisering.

Jeg er ikke nået så langt med sømoptrækkeriet endnu, og der er heller ikke helt enighed i hustanden om det er nødvendigt at hive ALLE søm op, eller bare der hvor man går meget  og det knirker - men argumentet om at jeg bliver træt af det når det knirker andre steder om 5 år, taler for alle. Det gør argumentet at slippe for at hive potentielt 900 søm op, ikke :D

 Jeg forstår hvorfor man tænker at det er letter at sætte mellem strøer ind.
Men da det jo går hen og bliver mange der skal laves og fast sættes i den ratte højde. går det hen og bliver en støre opgave and at skulle ligge dem parallelt + hvis du ligger dem parallelt så hjælper de også med nedbøjning af hele gulvet.
da du vil flytte noget af trykket over på de nye strøer.

når du ligger nye Strøer skal du sørge for at de har kontakt med dit loft nede under.
og skuer nede fra ville jo selvfølgelige være best. man da det ikke er en mulighed.
Så læg en streg fugemasse. ligegyldigt hvad. Det er kun for at der ikke skal opstå klap lyde når folk danser rundt på gulvet oven på

den største argumentet du kan give til hustanden, er hvis du hiver alt det gamle gulv af. og ligger nye strøer ind
kan du ligge nyt isolering.
Papiruld har en fantastisk evnen til at isoler mod lyd. og man kan godt ligge det ud selv med en kost og rive. og trykke det fast. når der gøres oppe fra.

Hvis i vælger at gøre dette vil jeg råde jer til at ligge en fiber dug mellem alle strøer. og 5cm op a kanterne
hvis man skulle skal tage noget at loftet ned på sener tidspunkt.
https://youtu.be/nMQVSmNTVTQ?t=5

------------------------------------------------
hvis du beholder dit krydsfiner gulv og ligger en spån oven på.
Behøver du ikke at hive alle søm op. du kan nøjes med at give dem alle et godt slag. så de kommer helt ned.
og så give en skrue ved siden af. Da knirkelyden opstår på grund af bevælse mellem træ og sømet.
og ander steder hvor der er noget der kan gnide op af hinanden.

hvis du ligger sådan en spån ovenpå og limer og skruer det sammen så skriv lille besked til den næste.
"Godt det ikke er mig der skal hive det her op" :)

Hilsen Mads Christensen


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
De små mellemspær behøver ikke bjælkesko. Og de kan som navnet siger ligge imellem og ikke over.  Du skruer en lægte fast langs på hver side af dine spær. Denne lægte nivelleres i rigtige højde. Så lægger man 85 cm mellem spær ned på denne pr. 60 cm og skruer ned i lægten. Jeg har også brugt lægter som mellem spær og det er utrolig stiv konstruktion. Det er et gammelt hus med understøtning på en midter mur.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis