Skifte greb på vindue - ét sidder urokkeligt fast

Jeg har et vindues greb som sidder urokkeligt fast. Hvordan får jeg det løst?
  • Jeg har givet det ca en halv dåse wd40 hvor det render ud med rust farve. 
  • Jeg har skruet bunden af, som sidder fast ved grebet og ikke kan komme helt af (se billeder)
  • Jeg har hevet, brugt hammer, en ligekærv, brækket og gjort alt hvad jeg - uden at skade mere end jeg har gjort nu - kunne.
Hvorfor sidder det fast / hvordan får jeg det af og det nye på?

Jeg er ved at skifte greb på vinduer, og er lykkes ved ganske nemt at skifte 5 ud af 6.
2 skruer ud og trække det gamle af rammet med ubesvær, sætte det nye ind i hullet samt 2 skruer i. Voila.

Det her kan jeg simpelthen ikke få af. Samme vindue, samme greb som alle andre 🤷‍♂️


Mvh

Andreas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Andreas
Nu kan jeg ikke huske hvad de heder. Men ja den firkantede stang / palen
Er kan side utroligt fast når de ruster da der ikke skal meget til..

Nu har du jo set hvordan de andre 5 ser ud. og som du nok kan se så kan de vinkelrat ud af vinduet.
Sådan set ganske simple for det meste
Jeg har sommetider haft held af at gøre det med kiler. til at ligge det store pres der skal til. for at trække dem ud.

det er kiler jeg selv har skåret i hårdttræ

hvis ikke der er nok er.
har jeg skåret med en multicutter/ finecutter med en metal klinge på for at skære palen over.
og tage hele låse kassen af Vinduet/døren. og banke den sidste stykke af palen ud med en dorn.

Men jeg føler med dig, da det er noget HØ
når de ikke vil ud.

Hilsen Mads Christensen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Mcarpenter skrev den 25-10-2020 13:26:04

Hej Andreas
Nu kan jeg ikke huske hvad de heder. Men ja den firkantede stang / palen
Er kan side utroligt fast når de ruster da der ikke skal meget til..

Nu har du jo set hvordan de andre 5 ser ud. og som du nok kan se så kan de vinkelrat ud af vinduet.
Sådan set ganske simple for det meste
Jeg har sommetider haft held af at gøre det med kiler. til at ligge det store pres der skal til. for at trække dem ud.

det er kiler jeg selv har skåret i hårdttræ

hvis ikke der er nok er.
har jeg skåret med en multicutter/ finecutter med en metal klinge på for at skære palen over.
og tage hele låse kassen af Vinduet/døren. og banke den sidste stykke af palen ud med en dorn.

Men jeg føler med dig, da det er noget HØ
når de ikke vil ud.

Hilsen Mads Christensen

 >Mads du skriver : 

"har jeg skåret med en multicutter/ finecutter med en metal klinge på for at skære palen over.
og tage hele låse kassen af Vinduet/døren. og banke den sidste stykke af palen ud med en dorn."

Hvis du skærer ved håndtaget vil palen gå igennem bundrammen og låsekassen vil ikke kunne trækkes ud pga den stump der er tilbage.?

Jeg har ikke en multicutter, men en nedstryger. Jeg kan save håndtaget af, således at jeg kan komme til med værktøj og mere wd40? Få noget ved siden af og banke den fri?

Det passer med at skruerne som sad i håndtaget var brune af rust.

Mvh

Andreas
jetdirect skrev den 25-10-2020 13:44:15

 >Mads du skriver : 

"har jeg skåret med en multicutter/ finecutter med en metal klinge på for at skære palen over.
og tage hele låse kassen af Vinduet/døren. og banke den sidste stykke af palen ud med en dorn."

Hvis du skærer ved håndtaget vil palen gå igennem bundrammen og låsekassen vil ikke kunne trækkes ud pga den stump der er tilbage.?

 Det har du fuldstændigt ret hvis man bare skære håndtaget af hjælper det ikke meget.
man skal skære ned fra. i kanten vindues ramme i den fals hvor låsekassen ligger og de 3-4 cm op hvor palen ligger.
så kan man tage håndtaget af. og tage låsekassn og låseskinnen ud på engang

Det hade jeg godt nok ikke skrevet det er rigtig. men troede at det gav sig selv. :)

Hilsen Mads Christensen


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
--and-- skrev den 25-10-2020 13:57:23

Jeg har ikke en multicutter, men en nedstryger. Jeg kan save håndtaget af, således at jeg kan komme til med værktøj og mere wd40? Få noget ved siden af og banke den fri?

Det passer med at skruerne som sad i håndtaget var brune af rust.

 hvis du sammen linger med de andre vinduer du har skiftede på.
Så ville du kunne se at du har ikke meget plads den vej da hulet i din vindus ramme ikke er særlig stor.
til dit håndtag.

du kan måske komme op i den fals I vindues ramme og mellem låsekassen, med din nedstyer klinge og skære palen over hvis du er heldig det ville tage lang tid.

kender du en Tømrer eller måske en nabo muligvis har en multicutter. ville der være vejen fram.
ellers kunne du prøve at give den en chock/slag.
hvis du har adgang til en rørtang. holde godt fast i grebet. ligge en klos mellem vinduet. og få en hjælper til at slå på træklossen forsigtigt.
Men jeg er ikke selv fan af denne mulighed. da du har en risiko for at ødelægge din termorude. hvis du slå for hårdt.
og vindues rammen

Og alt efter hvor rusten palen er så er det ikke sikkert at du over hovede kan på denne måde.
WD40 er

1mm jern bliver ca til 7mm rust. så det skal ikke ruste meget før at det er noget HØ
da palen går rat stam i forvejen i en låsekasse.

Hilsen Mads Christensen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Det kommer ikke ud. Jeg har lånt en multicutter og kan prøve med den.

MEN - vi skal have tilbygning til foråret. Der skal være en dør til denne, hvor der lige nu er et vindue.
Kan jeg til den tid skrue det vindue af rammen, bytte rundt og så i stedet smide det ud som er rustet?

Mvh

Andreas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis