Sætningsrevne - Muret stik?

Vi bor i et hus fra 1900 tallet og er ved at renovere en større omgang. Der er nogle store fine vinduer, med muret, buet stik over. De kom til syne da vi fjernede den gamle forsatsvæg.

Udvendigt er de alle blevet fixet, men indvendigt er der nogle der trænger til en kærlig hånd.

Planen er at sætte en ny forsatsvæg op og bevare den buede overdel af vinduet, og få de der buede wedi plader til at klare kuldebroen. Udfordringen er at jeg ikke føler for at skulle mure alle stik om, da de ikke kommer til at være synlige. Kan jeg ikke "bare":

Understøtte buen med soldater.
Skære en rille på tværs af oversiden af buen. Rillen rækker 50 cm ud over vinduet på hver side.
Lægge en gang rustfri armering på tværs i rillen.
Pudse op med Skalflex multipuds.

? Så vil den da aldrig kunne bevæge sig? Sætningerne er gamle, og den på billedet er den værste.

Eventuelt banke al puds af og klaske en gang armeringsnet på og pudse op?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da jeg så billedet og din beskrivelse af problemet nåede jeg at tænke samme løsning, inden for foreslog den - synes det lyder som en fin plan, bare du kommer lidt over halvvejs ind i stenene. Armeringen skal selvfølgelig lægges ind i beton - en gang cement og Ellekildegrus i forholdet 1:3... Og det pudser du bare op i samme arbejdsgang og gør ikke mere ved det, hvis du alligevel laver en forsatsvæg :)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis