Gab mellem karm og væg

Hej Alle,
Jeg er ved at sætte ny karm i - og grundet døren skal være mindre har jeg nu et gab på ca 9cm jeg skal have fyldt ud.
Den ene side kan nemt sække med gerigter - men den anden side skal ikke have gerigter. Derfor skal det helst blive en pæn finish.

Jeg har været ude i om jeg skal sætte en lægte ovenpå topstykket, også skrue en gips plade på der kan dække hullet til, for så at smide noget spartel (og spartelpapir) på. Men jeg er nervøs for om det komme til at krakelere i takt med døren bliver brugt.

Alternativt har jeg været ude i at fylde 1-2 lægter ovenpå topstykket for så at gipspidse det resterende.
Er der mon nogle med nogle andre gode ideer? (Billede nr 2 er den side der ikke skal være gerigt på!)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det var mig ville jeg ikke montere noget fast på dørkarmen. Jeg ville nok lime/skrue noget gasbeton op, i en passende størrelse og så pudse/spartle/filte, så der kommer et pænt finish. (Da det ligner murværk/gasbeton i forvejen?) Hvis du ikke skal have gerigter på kan du enten lave lidt mellemrum mellem væg og karm til en fuge, eller spartle og filte helt tæt op ad karmen. Hvis du vil fuge, kan du montere en aluskinne, så du får en skarp/helt lige kant at fuge på. -Det bliver aldrig helt ligeså pænt at fuge mod en pudset kant. Hvis du vil spartle og filte helt tæt, skal du være en dygtig maler, eller have hænderne skruet gost på, for at det bliver godt.
Jeg har før set man bruger byggeskum til at lukke hullet (mindre end 3cm) mellem dørkarm og mur, lader det tørre og skærer overskydende skum af, hvorefter der spartles, slibes og filtes.  -Det kan dog ikke garanteres at det ikke revner med tiden, som døren bliver brugt, det kommer også an på hvor godt udført det er.
Jeg havde en gang et lignende problem - også i noget halvskrøbeligt gasbeton. Der satte jeg et vindue i - Det var et lille toilet uden vinduer, så det var også for lysets skyld. Du kan bruge et billigt fastkarm vindue, så dør- og vindueskarm flugter. Jeg lavede dog en løsning hvor jeg blot satte en termorude oven på dørkarmen - kan fåes billigt på mål - mellem nogle lister.

Men det kræver nok du udvider hullet i højden, så det ser mere naturligt ud. 

Mvh Troels
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også