Hjælp til oliefyr.

Hej.

Jeg mangler hjælp til at ældre Robot oliefyr. Den vil ikke tænde olien og jeg mangler lidt en manual eller servicebog på den og internettet er mærkeligt nok ikke til nogen hjælp lige med det her.

Håber i kan hjælpe mig i retning af noget brugbart.

Info om fyret: Robot Type 30C årg. 1964 med original brænder.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkomme på fora..
Prøv at sæt et par billeder ind, af oliebrænderen.
Eller om der står hvilket fabrikat og type den er, så kan du måske finde en manual på den.

Er der gnist på elektroderne når fyret prøver på at starte ?

Vi prøver igen, i morgen --
Så forstøver dysen nok ikke olien, måske der skal en ny dyse til?


Vi prøver igen, i morgen --
Det kunne nemt være, men ville se om det ikke var muligt om der var nogen der lå inde med en gammel manual til sådan en fætter så man kunne se om der skulle stilles på elektroderne.
Der er et trick med at smide en brændende avis ind i fyret og så startet op. Men det kræver at du forinden har taget fotocellen ud af sin holder og holder den mørk. Når du hører et klik fra magnetventil som tegn på at olien kommer, så skal der lyses på fotocelle. Hvis der er lys på fotocelle inden olien åbnes ELLER der ikke er lys på fotocelle når der er åbnet så går kontrolkasse i alarm. Så vil den lyse rød og du kan først starte igen efter nogle minutter.
Det er kun en test og du bør ikke lade fyret køre på denne måde da du har tilsidesat  nogle sikkerheds funktioner.
Hvis elektroder har forskubbet sig kan man stille dem på plads. De skal pege skråt imod hinanden, med en afstand på ca. 5-6 mm og ligge fremme lige bag dysen.
Der kommer gnist og blæseren vil puste denne gnist ud i en vifte form hen foran dysen.
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det drejer sig om dette fyr.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis