Hjælp til oliefyr.

Hej.

Jeg mangler hjælp til at ældre Robot oliefyr. Den vil ikke tænde olien og jeg mangler lidt en manual eller servicebog på den og internettet er mærkeligt nok ikke til nogen hjælp lige med det her.

Håber i kan hjælpe mig i retning af noget brugbart.

Info om fyret: Robot Type 30C årg. 1964 med original brænder.
Hej. Jeg mangler hjælp til at ældre Robot... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke lige se hvad problemet er, men den kan sikkert ikke tænde hvis bagdæksel er afmonteret. Det er ok at tage den af for at kigge ind og se gnisten, men når du skal afprøve det alvorligt så skal den være monteret ellers blæser der for meget falsk luft ud.
Der hvor du har unbacho nøgle inde i oliepumpen stiller du på olietryk. Den har også betydning men uden måleapparat er det ikke godt at stille på den.
Skulle du få gang i dyret ( fyret ) så skal luft og olietryk stilles så der er blålig flamme med smørgule spidser. Og så skal der kun være let grå røg ud af skorsten. Efter opstart stort set ikke synlig røg.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Problemet er nu at fyret slet ikke vil gniste på tændpindene inde ved dysen, vi har haft den oppe og kører med både termostat og det hele og den kørte hele dagen igår uden nogen problemer, så her til morgen stod lampen i oliefyrsautomatiken og lyste og der er masser af olie på den.
Og det skal siges at vi selvfølgelig har prøvet det hele af med den samlet, billederne er taget efter flere timers hovedbrud over hvorfor der ingen gnist er.
Procedure i start er at der laves gnist hvis fotocelle måler helt mørke. Så den skal enten blændes af eller sidde på sin plads. ( det ligner den der på billedet ligger hen over motoren.) Kommer der lys fra noget f.eks. spild olie inde i fyret som brænder så kommer der ikke gnist
Efter nogle sekunders gnist  starter motor op, og da den også trækker oliepumpen kommer der en olietåge ind og det brænder. Ved motor start så starter en tid som slukker det hele hvis der ikke forinden er kommet lys på fotocelle.
Moderne fyr slukker gnisten når der er flamme, men jeg tror at denne fortsætter med gnist.
Så fotocelle på plads, lille sprække bagud at kigge ind ad og luk klappen helt når du ser gnist.
Hvis det ikke lykkes så må du have brænderen skruet af. Den kan sikkert løsnes i den ene side og så svinges lidt ud.
Se efter om tænd elektroder sidder pænt uden at røre ved noget ( undtagen den isolerede del) Spidserne går frem og bøjer lidt ned og imod hinanden før forenden af dysen. Der må gerne være 10-12 mm imellem spidser.
Er ledninger eventuelt faldet af dem bagud.
Det er godt at slukke for fyret inden du piller, for det gør rimelig nas at få stød hvis man skulle få den i gang Og det kan da også brænde skægget hvis det kommer så vidt at olietågen antænder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har du prøvet at sætte spænding på tændtransformeren, når den er taget fra kontrolkassen, bare for at se om den overhovedet virker? Der kan være fejl transformeren oftest på sekundærsiden.

fase
Tændtransformer sidder i en boks under brænderen. Den skal oftest have 230V men enkelte gamle fyr ( som din ) er beregnet til kun 3 faser, så tændtransformer i de tilfælde får 2 Faser altså 400 v Men den skal også virke ved 230V bare mindre gnist. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis