Gulvvarme dilemma

Hej Lav-det-selv folket

Vi står i en situation vi er meget uenige i.
Vi har en grundplan på 187kvm der er ved at blive total renoveret.
Der er pt. ingen gulvvarme i huset, og vi ønsker at lave det.
Det har vist sig at nogle af rummene skal hugges op pga. gamle klinker, og køkkenet er der krybekælder i, mens andre rum som stuen, fandt vi ud af de har fyldt beton i, med strøer ovenpå og sponplader til gulvet.
Her kommer uenigheden så, for vi kan ikke blive enige om måden som er smartest, men også billigst på.

1) Alternativ vi hugger alt op, fylder de rum op der skal, og får nyt beton ind.
2) Alternativ vi hugger det op som skal op, fylder køkken op, og støber på ny, men stuen lader vi ligge og køber sponplader som er fræst i, og ligger gulvvarmen ovenpå?

Uenigheden ligger både i prisen, men også arbejdet, der følger mere arbejde med at gøre det på 1 måde, men mere ensartethed i alle rum, hvorimod nr 2 får du støbt men du får det også meget nemt med at ligge gulvvarmen fordi gulvet ikke skal hugges op.

Vi er dog usikre på 2 mulighed, da vi ikke aner om de har smidt flamingo ned? og her skal jo 400mm i normaltvis.

Hjælp og råd søges, er den ene bedre end den anden, hvorfor?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen som har nogle bud ? 
Hug det hele op, og lav det med let gulvvarme, i stedet for tung gulvvarme med beton.
Let gulvvarme reagerer meget hurtigere end den tunge med varmeslanger indstøbt i beton.
Den tunge gulvvarme er vel nærmest fortidens løsning og har vel egentlig nu kun berettigelse i vådrum. Hvor let gulvvarme er fremtidens løsning med effektiv varmeregulering, og dermed bedre økonomi.
En anden fordel, er at I ikke skal vente på betonens hærdning, men straks kan komme videre med gulvbelægning.
Hvis I ikke hugger stuen op, så er I som minimum nødt til at undersøge isoleringsgraden, ellers kan det blive endog meget dyr opvarmning.
Hvis I alligevel er i gang og måske skal banke op, så få da skåret en firkant ud i et af gulvene, bank skidtet op og se, hvor meget isolering der ligger. Er det tilfredsstillende, så kommer der en klat beton i igen.
Men nej, der skal ikke ligge 400 mm., det kommer an på, hvornår gulvet er lavet, om det er renovering eller nybyg, og hvilken bygningsklasse der er bygget efter.
Lad os antage der lå 250 mm. og det overholdt kravet fra da gulvet blev lavet, så ville det på ingen måde være rentabelt at flå dem op, bare for at komme op på 400 mm.

 

Hej igen, tak for svar, nu med lidt frisk info. Vi er lige ved at hugge hovederne af hinanden ...
Betondækket er med en tykkelse af ca. 20cm vi har prøvet og boret ned i det, og det virker ikke til at der er noget isolering, vi har taget stikprøver flere steder.
Nu har jeg forhørt mig flere steder, men er stadig meget i tvivl.. Jeg synes også selv det er meget arbejde at skal hugge det op, og ser også det smarte i at lave novopan klimagulv, men men men...
Beton dækket har 100mm imellem beton og "nuværende" gulv, det var strøet op, og tanken fra anden parts side var at ligge 100mm flamingo 50mm/50mm i forbandt for at stoppe evt. kuldebro.
Jeg har dog snakket med flere folk der siger det slet ikke er nok, og de anbefaler som min. 300mm isolering, men det kræver også at få hugget beton op og støbe på ny..

Jeg er meget i tvivl, huset er ældre, det nuværende betondæk er pænt lavet, vi kan dog ikke finde oplysninger på hvornår det er lavet, og sælger er ikke til at stikke i med oplysninger da det er noget konkurs  
Men kan vi ikke komme ind i nogle forsikrings sager hvis vi ikke isolere godt, der kunne vel fra et koldt beton dæk komme kulde nede fra og op, og give fugt..
Der er mange spørgsmål,..
djaydjay skrev den 25-10-2020 18:16:20

Hug det hele op, og lav det med let gulvvarme, i stedet for tung gulvvarme med beton.
Let gulvvarme reagerer meget hurtigere end den tunge med varmeslanger indstøbt i beton.
Den tunge gulvvarme er vel nærmest fortidens løsning og har vel egentlig nu kun berettigelse i vådrum. Hvor let gulvvarme er fremtidens løsning med effektiv varmeregulering, og dermed bedre økonomi.
En anden fordel, er at I ikke skal vente på betonens hærdning, men straks kan komme videre med gulvbelægning.
Hvis I ikke hugger stuen op, så er I som minimum nødt til at undersøge isoleringsgraden, ellers kan det blive endog meget dyr opvarmning.

 Så op med hele dækket? og isolere med 300mm flamingo, lav et nyt skelet, og så novopan.. Det havde jeg ikke tænkt over var en mulighed. Så dækker vi også isolering. Jeg tænker bare omkostning mæssigt, vil det kunne svare sig, kontra at bruge beton?

Jeg kender ikke priser, men søg lidt viden om mulighederne med en let gulvkonstruktion. Se evt linket til https://www.traeinfo.dk/lette-terraendaek-uden-brug-af-betonplade/
Beton er bestemt heller ikke billigt, og har også visse ulemper f.eks den fugt som følger med i tørretiden, og i særdeleshed ventetiden inden I kan kommer videre med slutgulvbelægning.
Der har været tråde om den type konstruktion før, men ellers må du lave en tråd om det, for der er flere herinde med konkret viden om det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis