Udskiftning af gamle loftsdåser

Hej GDS,
Disse gamle kronerosetdåser, sidder i loftet i stueetagen. (Vi har også en 1sal)
Inden lofterne skal dækkes med gipsplader, skal jeg have fundet ud af hvad der skal gøres med de gamle loftsdåser.
Kan det betale sig at få dem erstattet med nye og pæne lavprofilede lampeudtag, der monteres i gipspladerne med hulsav?

I såfald hvilken type loftdåser skal bruges?

På forhånd tak.


Venlig hilsen



Mads
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Disse dåser er udmærkede til det du ønsker. Der kan monteres moderne lampeudtag i disse. Det de ikke kan er at nå igennem gips pladen, så der skal der bruges en forlænger.
Men nyere plastdåser ( PL dåser ) er bedre til at komme igennem gips plade tykkelsen. Så det er nok den bedste løsning.
Du skal sørge for at dampspærre bliver placeret så højt oppe at installationen kan ligge under denne. Så vil jeg anbefale typen fra Jem og Fusk eller harald skrald link De kan justeres meget i højde efter at de er monteret.
Skal du have installationen over dampspærre  så skal der benyttes lufttætte dåser med dertil hørende tætnings krave. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. Hvis pl dåserne skal bruges, så skal den vel installeres på bagsiden af strøerne, hvorfra kablerne ledes igennem dåsen? Dvs. Jeg skal lave lave et stort hul i strøerne , og skur dåsen fast nedefra? 


Venlig hilsen



Mads
Skal der gips direkte på det loft du har der? PL dåserne fylder en del og skal skrues fast bagfra hvis ikke du får et mellemrum fra det gamle til det nye loft, hvor de kan sidde. Går ikke ud fra du kan komme til oppefra


 

Der skal nemlig gips direkte på loftet vidt på billedet. Jeg kan ikke komme til at installere pl dåsen bagfra. Nogle alternativer?

Mvh Mads

Venlig hilsen



Mads
Alternativet er en forfradåse og et 50mm lampeudtag. Ved dog ikke om det er helt lovligt. Man må ikke bruge dem i en ny installation, men er ikke sikker på, om reglerne er de samme hvis det kun gælder udskiftning.

Hvis nogen spørger, så er de sat i, inden 2003 ;)

Et andet alternativ, er at lave et større hul, hvor du kan få en pl dåse og et bræt igennem og på den måde skrue det fast nedefra. Men kommer igen an på hvor meget plads du har over det gamle loft. Det er den mest rigtige løsning, for så overholder du de nye krav

 

Annonce
OK. Er det sådan en dåse her? Forfradåse
Der er vel ikke andre lovlige muligheder? 

Venlig hilsen



Mads
Sådan en. Det er svjv den eneste du kan få i nedefra, men den er ikke helt lovlig, fordi man _kan_ hænge en tung lampe i, så så længe du ikke gør sådan noget, er de sikre nok.

 

OK, jeg tror jeg tyr til løsningen med at lave srre hul, for så at sætte en pl dåse op, fsstmonteret på et tværgående bræt eller tilkøbene jernbeslag. 

Venlig hilsen



Mads
Jeg ville nok skære det eksisterende forskallingsbræt ned i en længde på 500 mm herefter monterer tværgående forskalling bag den eksist. Ved samlingerne. Ned nedskårne bræt vil jeg udskære og monteret pl dåsen inden påmontering af brættet igen.
Når brættet påmonteres føres ledningerne gennem dåsen.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis