Udskiftning af gamle loftsdåser

Hej GDS,
Disse gamle kronerosetdåser, sidder i loftet i stueetagen. (Vi har også en 1sal)
Inden lofterne skal dækkes med gipsplader, skal jeg have fundet ud af hvad der skal gøres med de gamle loftsdåser.
Kan det betale sig at få dem erstattet med nye og pæne lavprofilede lampeudtag, der monteres i gipspladerne med hulsav?

I såfald hvilken type loftdåser skal bruges?

På forhånd tak.


Venlig hilsen



Mads
Hej GDS, Disse gamle kronerosetdåser, sidder i... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Imaster skrev den 25-10-2020 08:09:11

Du kan også vælge at bruge disse .
De sættes i nede fra som en forfra dåse.
Men jeg vil nok vælge at trække kabler i de eksisterende rør, så er der meget nemmere at få dem rigtigt ind i dåsen.
Dåse
https://www.elkomp.dk/produkter/53065-lampeudtag-amp-rosetter/42211-forfradaase-vindtaet-oe68-61-mm-dyb/

Lampeudtag :
https://www.elkomp.dk/produkter/53065-lampeudtag-amp-rosetter/28955-lampeudtag-universal-wexoee-hvid/

 Vil forfradåse ikke bare gå igennem lofkpnstruktionen når man spænder, når der ikke er nogen flangse foran som en forfradåse til væg? 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er en lille flange men det kræver selvfølgelig at man bruger et kopbor med korrekt str. Og det er en 68 mm har efterhånden sat en del af dem op og de sidder rigtigt godt. Som jeg husker det er dåsen godkendt  til træk på 25 kg. 
Det lyder mest sikkert med ideen fra bygningskonstruktør. Jeg skal bare lige have processen helt på plads. Altså, jeg skærer den nuværende forskalling ud og fastskruer en tværgående forskallingsbrlt oppe i hullet foran samlingerne. Herefter skruer jeg pl dåse på det nedtaget forskallingsbræt eller Hvorledes? 

Venlig hilsen



Mads
Der er en lille kant/flange på dåsen, som gør at dåsen sidder fast i brædtet. Hullet skal passe nøjagtig til dåsen.

fase
Så jeg laver 68mm hul i det gamle nedtaget forskallingsbræt, sætter dåsens 'hals' igennrm og skruer dåsen fast på det nye tværgående bræt i loftet? 

Venlig hilsen



Mads
Kanon. Tak til jer. 

Venlig hilsen



Mads
Noget i den stil

fase
Hvis gips skal direkte op på den tætte forskalling, så er PL dåser stadig ok. De kan også skrues op nedefra uden at der er lavet hul. LK`s Forfra dåser er ikke egnede da der ikke må ophænges lamper i dem.
Du kan sagtnes skære et stort hul i din tætte forskalling på et par brædders bredde så det er muligt at sætte et bræt på tværs ovenover. Du har så et hul på ca. 20 x 90 cm. Et bræt på 35-40 cm skrues på et par " ben " altså stump lægte med PL dåsen i midten. skubbes op, drejes og skrues fast.
Så har du plads til hænder m.m. så kabler kan skubbes ind i PL dåse. Den fra Lavpris bygge markeder som jeg har link til længere oppe kan bagefter justeres i højde fra 55 - 70 mm.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis