Ny gangbro på loftet.

Hej

I forbindelse med renovering af vores 60er hus, skal jeg igang med at lave en ny gangbro på loftet for at få plads til noget mere isolering, ud over det går den gamle gangbro heller ikke hele vejen fra endegavl til ende gravl, men stopper ca lidt over halvvejs.

Vores tagspær er lavet som en gitter konstruktions hvor der er slået et brædt på hver side af spærfoden op til spærhovedet. (ret mig endelig hvis jeg ikke bruger de rightige fagudtrykken :D )

Min ide var så at tage en regel og putte imellem det hulrum der er imellem de 2 brædder og skrue regel fast med 4-6 stk skruer (se bilder)

Der hvor der er en gangbro vil jeg bruge 100x45mm regler og der hvor der ikke er gangbro vil jeg bruge 145x45mm regler da der er et spænd på 2 meter imellem de punkter hvor jeg kan fastgøre reglen.

Er det en gangbar løsning?

Hvis i har en anden og bedre løsning lytter jeg meget gerne :D

BR
Manley

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tag den gamle gangbro op Og understøt den med tværgående reglar.

 

Din plan er ok, men det er helt overdrevet med 145 mm reglar. Der skal jo ikke hverken køres med bil eller danses moderne deroppe. Som de foregående så ville jeg også tage den gamle gangbro op og måske genbruge den på en del af gangbroen. Den nye gangbro bør ligge 4 - 5 cm over isolering og der må meget gerne være 10- 15 mm imellem brædder så der er god ventilation over isolering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej

Tak for alle de gode råd, er lige ved at overveje hvordan jeg kan få jeres gode råde ind i konstruktionen.

ev elmand: Så en 47x100mm regler som bliver skruet fast imellem de 2 brædder der går fra spærfoden op til spærhovedet vil være stabilt nok?
på den måde kan jeg selv bestemme hvor højt den skal ligge.

tænker at bruge 22 mm forskallingsbrædder som bro (spænd på 1 m)

Manley

Du kan også gøre som mange andre. Lægge yderlig højde på de strøer, den nuværende gangbro ligger på.

 

45 x 95 / 47 x 100  reglar som du nævner er ganske ok Det kan være lidt svært at få dem ind imellem tængerne, men du får samme resultat ved at skrue dem på siden. Dermed får du også " gratis " understøtning i den ene side for de 2-4 brædder som du bør have imellem spærene som hylde. Det er for at der ALDRIG på stilles papkasser, gamle barnevogne eller andet direkte på isolering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis