Endnu en tråd om skydelysdæmper med korrespondance

På forhånd undskyld for at lave endnu en tråd om hjælp til at installere en lysdæmper med korrespondance.

Denne har jeg installeret sammen med én anden afbryder. Jeg har prøvet samtlige muligheder for at placere ledningerne, men i de bedste udfald kan lyset kun slukkes på den anden kontakt. Dæmperen virker altså fint, men kan ikke slukke lyset. Den gamle afbryder fungerer fint med korrespondance. Er den defekt eller forstår jeg den bare ikke?

Håber, at I kan hjælpe mig.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er formentlig ved at bygge en korrespondancetænding om til en tænding med lysdæmper. Kan du ikke tage billeder af afbryderne set bagfra, så det er muligt at se ledningsfarverne og klemmebetegnelserne. Den afbryder, du bruger som fjernbetjening, skal være forsynet med en fjeder, så den bliver til en impulskontakt.

fase
Man kommer oftest ikke i mål ved at prøve kombinationer.
Den modstående afbryder afmonteres og ledninger isoleres med samlemuffer så har du ikke den til at drille i starten.
Det er sikkert den / de  brune der er fase og skal i L i dæmper
Så skal en af de andre i klemme med bølgelinje, hvilken kan man kun prøve sig frem med. ( jeg har andre metoder men det kommer for vidt ) Når du har det til at virke så lysdæmper kan tænde, dæmpe og slukke alene så har du fundet tændledning.
Den anden afbryder: 
Den farve som er tændledning skal ikke bruges i den anden ende og derfor isoleres med samlemuffe.
Brun / brune i en klemme med rød knap og den sidste ledning ( mellemledning ) i en anden klemme. Fjeder i rigtige side under tangent på afbryder. så der kun er strøm på mellemledning når der trykkes 
Mellemledning skal så i den sidste klemme i dæmper ( pil ind ) og du kan tænde og slukke med den eksterne afbryder. ( ikke dæmpe) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den anden afbryder ser sådan her ud. Grå og brun i sort side, sort ledning i rød. Almindelig afbryder, ingen korrespondance

Edit: Jeg tager selvfølgelig fejl. Den sorte ledning nederst går også i den. Det er selvfølgelig en korrespondance-kontakt
I lysdæmperen tager du den ledning, som sidder i klemmen med pil ind, ud. virker lysdæmperen så? Hvis lysdæmperen ikke virker, bytter du de to sorte ledninger og ser, om lysdæmperen så virker. Hvis ikke så skal vi gå anderledes til sagen.

fase
Lysdæmperen virker korrekt uden den sorte ledning med tape i pil ind. Altså med rød i L og ren sort i midten. status er nu, at kontakten fungerer korrekt, når den eksterne afbryder er tændt
Annonce
Har du en fjeder i den eksterne afbryder? Det er nødvendigt, så den kun giver en impuls, når den bliver påvirket.

fase
Der er en fjeder i
the: skrev:
Lysdæmperen virker korrekt uden den sorte ledning med tape i pil ind. Altså med rød i L og ren sort i midten. status er nu, at kontakten fungerer korrekt, når den eksterne afbryder er tændt 
Jeg går ud fra at de 2 sætninger skal forstås hver for sig,
Altså dæmper virker fint uden noget i "pil ind" OK så har du den del korrekt monteret. 
Når du så sætter den i " pil ind " så skal ekstern være tændt. Altså holdes inde imod fjeder for at det virker.
Hvis det er korrekt forstået så enten flytte fjeder eller flytte den sorte til den ledige klemme.
Der må som Fabrin skriver IKKE komme konstant spænding fra ekstern afbryder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for hjælpen hidtil. Jeg giver lige en afklaring/opdatering: Lige nu har jeg følgende sat i:

Afbryderen
Sort i midten i dæmperen og brun/rød i L. Sort med tape er isoleret og ikke forbundet til noget.

Ekstern afbryder:
Sort til venstre (i rød (P)) Grå og rød i samme til højre. Sort nederst.

Der kommer konstant spænding fra ekstern. Når der ikke gør det, kan jeg ikke få dæmperen til at virke.

Kan I hjælpe med at løse dette? 
Her er en illustration af, hvordan ledningerne sidder.

Edit: Ville det være lettere at bytte rundt på de to? Det betyder ikke noget for mig, hvilken af de to kontakter, der dæmper. 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis