Endnu en tråd om skydelysdæmper med korrespondance

På forhånd undskyld for at lave endnu en tråd om hjælp til at installere en lysdæmper med korrespondance.

Denne har jeg installeret sammen med én anden afbryder. Jeg har prøvet samtlige muligheder for at placere ledningerne, men i de bedste udfald kan lyset kun slukkes på den anden kontakt. Dæmperen virker altså fint, men kan ikke slukke lyset. Den gamle afbryder fungerer fint med korrespondance. Er den defekt eller forstår jeg den bare ikke?

Håber, at I kan hjælpe mig.
På forhånd undskyld for at lave endnu en tråd om... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du nævner en afbryder ( Mener du lysdæmper )
Der kan være tale om at det er en anden form for korrespondance ( A korrespondance ) som der er tale om. Så har du kun fast fase i den ene ende og tændledning til lampen i den anden ende. Det er noget mere kompliceret at få til at virke da det indebærer en om montering af ledninger oppe i lampestedet. Eller i hvert fald målinger der kan konstatere om der er fase begge steder.
Så mit råd for nuværende vil være at ringe til elektriker.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja så er der fase begge steder. Så skal du finde tændledning. Altså den ledning der tænder lampen.
Ved B korrespondance kommer den i begge kontakter MEN ved A korrespondance kun i den ene.
Du skriver at din lysdæmper alene ( uden ledning i " pil ind " ) kun virker når ekstern afbryder er tændt. Det tyder på at tændledning er ved ekstern afbryder. Men det skal man være sikker på.
Som skrevet i starten Væk med ekstern afbryder, og se om du kan få lampe til at lyse fra dæmper. Altså fase ( brund som også går tilo stikkontakt ) i L og så en af de andre ledninger Bølge symbol. Først den ene så den anden. Kan lampe ikke virke på nogen af de 2 måder så gentager du det hele mad dæmper Ved ekstern afbryder plads.
Meld tilbage når dæmper virker alene UDEN ledninger i " pil ind og UDEN at have andre afbrydere monteret 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dæmperen virker nu uafhængigt af den eksterne afbryder med 'sort med tape' i midten og 'rød/brun' i L.
Nu virker det sgu!

Sort i 'pil ind', tape i midten, rød i L. Den eksterne afbryder har jeg blot frakoblet brun. 

Mange tak for hjælpen
Annonce
Det er godt at det virker. Når det er sagt så vil du lægge mærke til at vi ikke  koncentrerer os så meget om farver, tape på ledninger m.m. Det er mere deres funktion som er vigtig. Strømmen går jo lige godt i alle farver ledninger.
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men farverne gør, at vi kan skelne funktionerne fra hinanden. Vi kan jo ikke måle, når vi sdder bag skærmen. Derfor er farverne ikke ligegyldige. Hvorfor hedder det at sidde bag skærmen. Jeg sidder foran den, for ellers kan jeg ikke se, hvad der står på den     .

fase
Korrekt naturligvis farverne er et kommunikations middel. Men man vi ved jo kun den lille del som trådstarter selv har observeret, derfor spørger vi ofte ind til virkemåde for på den måde at kommunikere.
I de seneste 2 tråde om lysdæmper har den ene installation været 10 - 25 år gammel med kabelinstallation med 2 sorte (måske den ene med en hvid stribe på) i kabel den anden har været noget ældre med ledninger i rør ( rød og hvid som tænd og mellem ledning ) endnu nyere kabel har så sort og grå som de ledere der bruges til sekundære formål.
Lige her til sidst siges der så at man har afmonteret brun i ekstern afbryder. OK så må der jo komme en fase en anden vej / farve ellers virker det ikke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis