Nødstop til bænksliber - relæ?

Hej
Jeg har et nødstop liggende, som jeg havde planer om at montere på min gamle bænksliber. Men efter at have læst lidt op på diverse ældre indlæg her på siden, og efter at have åbnet nødstoppet, tror jeg, det er mere kompliceret, end jeg havde forventet. (jeg have egentlig tænkt, at man bare kørte driftstrømmen gennem nødstoppet)

Men, der skal et relæ til - er de tikke korrekt?
PS. Bænksliberen er 3 faset.

På forhånd tak.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange ting i det. For det første skal min vurdere risikoen, og dermed hvilken sikringsklasse man vil opnå.
Du har kun en enkelt brydekontakt, så du kan ikke nå specielt højt op. Men det er måske fint nok.
Det næste er at den farlige bevægelse ikke må igangsætte hvis du genindkobler nødstoppet. Normalt  skal man trykke på en blå nulstillingsknap, og dernæst på start.
Alt dette gør man lettest med et decideret nødstopsrelæ, der trækker en kontaktor med hjælpekontakter, som regel to i serie, i  fald den ene skulle fejle frakoblingen.
Motorens forsyning føres igennem kontaktoren, og de tvangsførte hjælpekontakter (bryde) sættes i serie med resetknappen, for at overvåge kontaktoren
.

Ok tak, tænkte det nok. Kan være, det bliver en fremtid uden nødstop så - må lige se på det :)
Når motoren startes og stoppes med en kontaktor/motorværn, er maskinen sikret mod automatisk start ved udkopling, enten det er med stopkontakt/nødstop eller spændingssvigt. Motorværnet kan kun indkobles ved, at at startknappen aktiveres efter, at nødstoppet er deaktiveret. Nødstopet er bare en stopkontakt, der forbliver i frakoblet stilling, når man slipper den.

fase
Tak til dig også rene. Ja, det lyder som den rigtige måde at gøre det på.

Som det er nu, er der en drejeafbryder (den originale) på bænksliberen, som sidder meget akavet. Skulle noget gå galt, vil den være svær at nå hurtigt. Derfor tænkte jeg også, at en løsning, der bare var lidt mere sikker (men måske ikke 100 % korrekt og efter bogen) ville være at foretrække - frem for den originale.

Hvad sker der, hvis man bare kørte den ene af de tre faser gennem nødstoppet? (jeg er med på, at den så ikke er sikret mod genstart i fald strømme går) - men nødstoppets kontakt er heller ikke bygget til den type strøm-belastning, vel?
Annonce
Dit nødstop er ikke beregnet til at føre motorstrømmen, og du skal afbryde mindst to faser for at motoren stopper.

fase
Tak for det, Fabrin - herligt med hjælpsomme eksperter som jer. I ønskes en god weekend

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis