Ingen gulvvarme

Hej alle!

Vi har ingen gulvvarme efter at have tændt for den her for to uger siden (jeg slukkede pumpen i sommers). Den virkede fint i foråret, og fyret ser ud til at fungere fint: der er i hvert fald varme i radiatorerne.

Der går to rør fra fyret til gulvvarmen, det ene er køligt og det andet er lunt. Der kører en pumpe (ses på billedet nedenfor med blå mærkat), jeg kan mærke at den brummer svagt - og der er tryk på systemet, for jeg fik en vandstråle lige i ansigtet da jeg prøvede at åbne for den røde "hane" efter at have skruet på "møtrikken" lige over den, i et forsøg på at udlufte.

Ja, jeg er virkelig nybegynder når det kommer til gulvvarme - håber på at blive klogere på terminologien 😅

Har I tanker om hvad det kan være, og hvordan min fejlfindingsproces kunne se ud?

Hej alle! Vi har ingen gulvvarme efter at have... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at skrue op for den hane i fremløbet, som står på halv.

fase
Du skal være sikker på, at din pumpe kører. Du kan også prøve at åbne de to haner vist nederst i dit første billede.

fase
Ok - not jeg slukker for pumpen, bliver fremløbsrøret køligt. Når jeg tænder, bliver det lunt. Indikerer det ikke at der er cirkulation?
Hvordan prøver man det?
Returtermostaten - som du har stillet på 3. Prøv at afmontere termostathovedet. Inde bag termostathovedet sidder en lille stift. Prøv at trykke stiften ind. Den skal selv komme ud. Er stiften trykket ind, er der lukket af for vandet. Er stiften "ude", er der fuldt genemløb.

Søren O
Ok - stiften er ude, og kan trykkes ind og presser sig selv ud.

Når jeg har den på 3 og sætter øret på røret, kan jeg faktisk høre gennemstrømning - når jeg sætter den på 0, kan ikke høre noget. Det er vel godt.

Så må det vel være fordi der ikke er gennemstrømning eller varme nok i kredsløbet, ikke?
Så må det vel være fordi der ikke er gennemstrømning eller varme nok i kredsløbet, ikke? 
Jo, det lyder sandsynligt. Hvad er fremløbstemperaturen til din gulvvarme? Sidder der en termostat til regulering af fremløbstemperaturen til gulvvarmen? Et billede af kedlen, hvor det er muligt at se afgreningen til gulvarmen, vil måske hjælpe.

fase
For Søren, nu virker det.

Jeg har ikke gjort andet end som beskrevet her i tråden - da jeg lyttede på fremløb i går skruede jeg op og ned på retur termostaten, og tændte og slukkede for pumpen et par gange.

Jeg ved ikke om det så har sat noget i gang, men der er varme i gulvet. I aften skal jeg lige mærke om fremløbsrøret har samme temperatur som det har haft indtil nu.

Der er vel 80m2 køligt flisegulv som skal varmes op - kan det have taget et par uger at få det op i temperatur? 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis