Ingen gulvvarme

Hej alle!

Vi har ingen gulvvarme efter at have tændt for den her for to uger siden (jeg slukkede pumpen i sommers). Den virkede fint i foråret, og fyret ser ud til at fungere fint: der er i hvert fald varme i radiatorerne.

Der går to rør fra fyret til gulvvarmen, det ene er køligt og det andet er lunt. Der kører en pumpe (ses på billedet nedenfor med blå mærkat), jeg kan mærke at den brummer svagt - og der er tryk på systemet, for jeg fik en vandstråle lige i ansigtet da jeg prøvede at åbne for den røde "hane" efter at have skruet på "møtrikken" lige over den, i et forsøg på at udlufte.

Ja, jeg er virkelig nybegynder når det kommer til gulvvarme - håber på at blive klogere på terminologien 😅

Har I tanker om hvad det kan være, og hvordan min fejlfindingsproces kunne se ud?

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og du er sikker på at pumpen kører og ikke bare brummer, fordi den sidder fast efter at have været slukket i sommerperioden?

fase
Jeg ved ikke hvordan jeg skal sikre mig det, men jeg tænkte at med det tryk der er på, burde den vel virke. Er der en anden måde jeg kan tjekke det på?

Jeg tænker også at hvis røret der går ind i den altid er lunt, må der vel være en form for gennemstrømning?
Du kan ikke afgøre, om pumpen kører ved at konstantere om der er tryk på, fordi det er et lukket system. Er der en skrue, som kan skrues ud, i enden af pumpen? Hvis der er det kan du prøve at skrue den ud og stikke en skrutrækker ind i hullet, for at mærke om akslen kører rundt. Hvis den ikke gør det, kan man tit løsne akslen ved at dreje den med skruetrækkeren. Der kommer lidt vand ud, når proppen er skruet ud.

fase
Jeg kan kun se den lille skrue nedenfor, på siden - kan den bruges?

Rørene efter pumpen er også lune, kunne det indikere at den kører?

Skruen du beskriver holder dækslet ind til eltilslutningen, så den tvivler jeg på kan bruges. Har du prøvet at høre om pumpen køre ved at holde en skruetrækker på pumpen og lægge øret til skruetrækkeren? 

fase
Annonce
Ja, og den summer lidt. Det lyder som om at noget kører rundt derinde.

Det sagt, varierer temperaturen i røret op til pumpen. Det var lunt i morges, men nu føles det faktisk næsten som samme temperatur som det andet rør. Det bliver nok varmere igen i dag.

Er det normalt at temperaturen i røret varierer sådan, når gulvet ikke er varmt? Og kan der være noget der skal udluftes (jeg fik med garanti ikke gjort det rigtigt da jeg fik vand i hovedet 😆)?
Det er umuligt at sige noget om, uden at have et billede af installationen. Kommer fremløbet til gulvvarmen direkte fra fremløbet på kedlen?

fase
Ja, det kommer direkte fra fyret - så det er vel fra kedlen. Der sidder en termostat på tilbageløbet, som jeg har skruet helt op for, for nu.
Du har tilsyneladende er returtermomstat. den bør du stille på ca. 3 og se, hvad der sker. Det tager flere timer inden du kan mærke noget på gulvet. Hvis det virker, kan du regulere på ventilen, sikkert i nedadgående retning afhængig af rummets størrelse.

fase
Jeg har nu stilt den på 3 - den har stået der før, uden held. Men fint at vide at den ikke skal helt op.

Jeg ved ikke hvilken ventil du mener - jeg har en "hane" i fremløbet som aldrig er pillet ved, den står på halv.

Derudover er der to haner mere (ses på det første billede) - en blå til fremløb, og en rød til tilbageløb. Dem har jeg heller ikke pillet ved.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis