Ingen gulvvarme

Hej alle!

Vi har ingen gulvvarme efter at have tændt for den her for to uger siden (jeg slukkede pumpen i sommers). Den virkede fint i foråret, og fyret ser ud til at fungere fint: der er i hvert fald varme i radiatorerne.

Der går to rør fra fyret til gulvvarmen, det ene er køligt og det andet er lunt. Der kører en pumpe (ses på billedet nedenfor med blå mærkat), jeg kan mærke at den brummer svagt - og der er tryk på systemet, for jeg fik en vandstråle lige i ansigtet da jeg prøvede at åbne for den røde "hane" efter at have skruet på "møtrikken" lige over den, i et forsøg på at udlufte.

Ja, jeg er virkelig nybegynder når det kommer til gulvvarme - håber på at blive klogere på terminologien 😅

Har I tanker om hvad det kan være, og hvordan min fejlfindingsproces kunne se ud?

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og du er sikker på at pumpen kører og ikke bare brummer, fordi den sidder fast efter at have været slukket i sommerperioden?

fase
Jeg ved ikke hvordan jeg skal sikre mig det, men jeg tænkte at med det tryk der er på, burde den vel virke. Er der en anden måde jeg kan tjekke det på?

Jeg tænker også at hvis røret der går ind i den altid er lunt, må der vel være en form for gennemstrømning?
Du kan ikke afgøre, om pumpen kører ved at konstantere om der er tryk på, fordi det er et lukket system. Er der en skrue, som kan skrues ud, i enden af pumpen? Hvis der er det kan du prøve at skrue den ud og stikke en skrutrækker ind i hullet, for at mærke om akslen kører rundt. Hvis den ikke gør det, kan man tit løsne akslen ved at dreje den med skruetrækkeren. Der kommer lidt vand ud, når proppen er skruet ud.

fase
Jeg kan kun se den lille skrue nedenfor, på siden - kan den bruges?

Rørene efter pumpen er også lune, kunne det indikere at den kører?