Erstatte gasbeton væg med massiv beton væg?

Hej

Grundet støjgener vil jeg høre om der er nogle herinde der ved om det er muligt at rive en gasbeton væg ned og opføre den igen i et tungere materiale såsom beton eller mursten?

Huset er I 3 plan. Kælder, stue og 1.sal.

Tanken var at rive den gennemgående bærende gasbeton væg ned i stueetagen og genetablere den igen. På den måde blive lydtransmisionen i væggen bremset mellem etagerne.

Forsatsvæg er umiddelbart ikke en mulighed pga plads. 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Atr72.
det kan godt lade sig gøre.
men vil fra råde dig kraftig at gøre det selv.

Men vil stærkt anbefale dig at få en Muremester ud og se på væggen.
da det kræver de ratte fagfolk.
der er nok en del der skal understøttes.
da alverdens råd ikke erstatter ting som fagfok kan se på stedet.

Men selvfølgelig kan man pille en bærende væg ned. og især når du vil bygge en ny til erstatning.

men har før været ude for at folk selv har pillet en væg ned.
det har ofte skabt store problemer på bygnings dele

alt efter opgaves omfang kan det blive en dyrt.
og hvis man laver fejl bliver det meget dyrt

Hilsen Mads Christensen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
S. Fabrin skrev den 24-10-2020 13:04:30

Bliver støjen overhovedet reduceret ved at opføre en betonvæg i stedet for gasbeton?

 Ja, jo tungere en væg er, jo mere lydisolerende vil den være. Gasbeton / porebeton er meget let ift. en fuldmuret væg, og derfor vil dens lydisolerende egenskaber også være ringere.

Har I overvejet at smide noget isolation og nogle gipsplader på gasbetonen for at dæmpe lyden? Er det mellem rum eller mellem etager der overføres lyd? Hvis det er mellem etager, så kan det være svært at gøre noget ved.


Hellere leje end at bo på gaden.
Som jeg opfatter spørgsmålet, gælder det om at reducere lyden mellem etagerne og ikke mellem rum på samme etage.

fase
I så fald forstår jeg ikke hvad det skulle nytte at ændre en væg, med mindre den er hul og lyd vandrer ned gennem hulrummet. Skulle det være sådan, kunne man bore huller og fylde hulrummet med feks. fugeskum.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Hej

Det er for at begrænse støjen mellem etagerne. Jeg mener at det omtales som flanketransmission.

Jeg har overvejet muligheden med en forsats væg i gips men den kommer til at tage for meget plads. Og da den omtalte væg går i gennem midten huset fra den ene ende til den anden skal den også beklædes på begge sider. Ca. 18 meter. Derudover vil det ikke bryde støjen fra 1. Sal til kælderen med den løsning.

Det er derfor jeg tænker at lave væggen i et tungere materiale. Man kunne måske også rive væggen ned og nøjes med at mure en form for søjler med nogle bjælker over og derefter lave gips vægge. Det er måske billigere.

Det skal lige siges at jeg ikke har nogle planer om at rive nogle vægge ned uden en statisk beregning fra en ingeniør. 
Du kan også få blæst papiruld ind i etage adskillelsen.
Selve etageadskillelsen har vi styr på hvordan vi får lyddæmpet. Det mest effektive skulle være nedsænket loft. Men det hjælper ikke på støjen som forplanter sig i væggene deraf spørgsmålet om at fjerne væggen og genetablere i et tungere materiale, kunne være løsningen. 
Jeg tror, at det bliver meget svært at svare på, om det at erstatte en gasbeton væg med en massiv væg, kommer til at løse dit problem. Det vil helt sikkert give noget, men det er muligt, at andre løsninger ville være lige så godt og mindre indgribende.

Hellere leje end at bo på gaden.
Atr72 skrev den 24-10-2020 17:09:38

Selve etageadskillelsen har vi styr på hvordan vi får lyddæmpet. Det mest effektive skulle være nedsænket loft. Men det hjælper ikke på støjen som forplanter sig i væggene deraf spørgsmålet om at fjerne væggen og genetablere i et tungere materiale, kunne være løsningen. 

Det er som regel de dybe frekvenser der trænger gennem etagedækket og de tunge vægge. Det vil en betonvæg ikke hjælpe på eller jo hvis den som minimum er 25 cm tyk. Det giver ikke rigtig mening. De bærende elementer vil stadig flytte lyden rundt. 

Lyden skal isoleres mellem samlingerne ved loft og gulv mod væg. 

Hvor meget tænker i selv at fortsatsvæggen fylder hvis du siger der ikke er plads?

Hvad er jeres løsning så ved etageadskillelsen?


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis