Erstatte gasbeton væg med massiv beton væg?

Hej

Grundet støjgener vil jeg høre om der er nogle herinde der ved om det er muligt at rive en gasbeton væg ned og opføre den igen i et tungere materiale såsom beton eller mursten?

Huset er I 3 plan. Kælder, stue og 1.sal.

Tanken var at rive den gennemgående bærende gasbeton væg ned i stueetagen og genetablere den igen. På den måde blive lydtransmisionen i væggen bremset mellem etagerne.

Forsatsvæg er umiddelbart ikke en mulighed pga plads. 
Hej Grundet støjgener vil jeg høre om der er... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Martin

Vi vil gerne have fjernet især de høje frekvenser såsom stemmer. Forsatsvæggen kan vel minimum blive 7-10 cm på hver side af væggen med 2 gipsplader og lidt luft til væggen.

Etageadskillelsen ville vi lave med nedsænket loft og 2 lag gips. Men det kan jo være ligemeget at lave lofter i hele huset hvis lyden går lige ned gennem væggen. Vi kan faktisk i kælderen følge med i en samtale på 1. Salen ved at lægge øret mod væggen.

Derfor var tanken at hvis væggen blev revet ned i stueetagen ville lyden ikke kunne "transporteres" fra 1. Sal til kælderen og stueetagen. Ej heller fra stueetagen til kælder eller 1. Sal. Vi vil dog gerne beholde den omtalte væg derfor tanken om at opføre i et tungt materiale som ikke transportere lyden så godt.
Er du sikker på, at der ikke er hulrum i væggen? Der kan være lodrette kanaler i lette vægge, som bruges til feks. kabeltræk. Lyd kan vandre uhindret i sådan nogle kanaler, jeg har selv prøvet det. Du kan undersøge det ved at bore nogle huller ½ ind i væggen og se om du rammer ind i hulrum.

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg ved ikke om der hulrum i væggen? Jeg synes umiddelbart ikke at lyden er mere udbredt et sted end et andet. Men jeg har holdt nogle stykker af de lecablokke som huset er bygget op i og de har jo nærmest samme densitet som flamingo. De vejer ikke særlig meget ifht en mursten feks så væggen er jo nærmest hul i sig selv.

Hvor bred er væggen? 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Den er 12 - 13 cm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis