Akustik panel direkte på forskalling og krydsisolering

Hej
Jeg er ved at bygge et nyt sommerhus, og overvejer akustikpaneler i loftet.
Ved i om det er OK at sætte akustikpaneler direkte på forskallingsbrædderne. Under forskallingsbrædderne er krydsisoleringen. Forskallingsbrædderne er sat med 30cm mellemrum.
Eller skal og bør jeg sætte en OSB plade, eller gips-plade først. og så akustikpanelerne bagefter?

De bedste hilsner fra Jimmy
Hej Jeg er ved at bygge et nyt sommerhus, og... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jetz

Tak for svar. Det vil jeg overveje, men jeg er nu helst fri for at sætte et lag krydsisolering mere op :-)

Mon der findes et brandsikkert alternativ til gips plader, som har akustik egenskaber?
Hvordan pladerne ser ud, er jo helt ligegyldig, da der skal sættes akustik paneler ovenpå pladerne.
Hej igen

Nu har jeg læst lidt op på bygningsreglementet. Og som jeg forstår det det ifølge

https://bygningsreglementet.dk/Historisk/BR18_Version1/Tekniske-bestemmelser/05/Vejledninger/Generel_Brand/Enfamiliehuse?Layout=ShowAll

Så står der:
Der stilles ikke krav til brandmodstandsevnen for tagkonstruktionen, men alene til de bygningsdele, som bærer tagkonstruktionen. Hvis tagrummet kan udnyttes, stilles der krav til brandmodstandsevnen for de bygningsdele, som bærer tagkonstruktionen, men der stilles ikke krav til brandmodstandsevnen for spærene i et uudnytteligt tagrum

Så som jeg forstår det, så er det ikke nødvendigt at opsætte gipsplader først.
Eller er det mig der tager fejl?
Du har hverken et udnyttet eller uudnyttet tagrum   

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
:-)
Det er selvfølgelig rigtigt.

Det er bare denne sætning i bygningsreglementet som forvirrer mig så.

Der stilles ikke krav til brandmodstandsevnen for tagkonstruktionen, men alene til de bygningsdele, som bærer tagkonstruktionen.
Troldtekt kunne gå an istedet. De har nogle nye plader med fræsede riller, hvori der kan (man kan også undlade) lægge trælister for samme effekt. Troldtekt kan ikke brænde og ville - med din nuværende konstruktion - give optimal lyddæmpning pga isolation og luft bagved.

Personligt vægter jeg akustik > æstetik, men jeg er også lydfølsom eller har støjende børn
Hey HrT,
Ja jeg kender til de troltekt design paneler du refererer til, men synes ikke helt de kan overbevise mig æstetisk set desværre, men de er nemlig super effektivt akustisk regulerede.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis