Råd og ideer ønskes til igangværende gulvvarmeprojekt fra muremestervilla fra 1929

Operation gulvvarme i garderobeværelse som skal blive køkken med gulvvarme på sigt.

Haves: Nuværende gulvplanker på 3.2 cm tykkelse med strøafstand på 80 cm på bjælker a´20 x 20 cm
Ønskes: Nedfræsning af gulvvarmeslanger i nuværende gulvplanker langs plankerne og derefter forstærkning af gulvet nedenfra imellem de eksisterende enorme 20 x 20 cm ( 8´ x 8´ tommer) bjælker, med tagkrydsfiner på 18 mm eller 21 mm monteret på bjælker 45 x 95 spærtræ T-1 og derved også formindsket afstanden mellem de eksisterende bjælker med 10 cm.

BLÅ: Køkkenelementer
RØD: varmeslanger og aluplader

Således at den dybde jeg ønsker at fræse i det nuværende gulv, bliver efterfølgende forstærket under gulvet nedenfra.
Krydsfinerpladen sidder fast på spærtræet ( 45 x 95 ) som er skruet fast på de eksisterende enorme bjælker.
Imellem krydsfinerpladen og gulvet vil der blive lagt gulvpap.

Afstanden imellem bjælkerne varierer fra 72 til 84 cm. Som ekstra støtte kan etableres ekstra spærtræ 45 x 94 imellem for hver 60 cm på tværs, med mindre dette er overkill
.
Virker denne løsning brugbar/sikker/lovligt og fornuftigt, da årsagen til denne fremgangsmåde er at undgå at rive det eksisterende gulv op og ligge afrettede nye gulvplader af krydsfiner på, inden et gulvvarmesystem kan monteres.

Højden på det nuværende gulv må ikke overstige 2 cm, derfor denne løsning/ide.

Mvh Dennis

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du behøves ikke at fræse slangerne ind i gulvplankerne, varmen skal finder fint opad gennem træet, men du skal bruge nogle varmefordelingsplader, og noget isolering mellem gulvstrøerne.


Vi prøver igen, i morgen --
Hej je_ns.
Tak for dit svar.
Kan godt se hvad du mener.
Men lige i mit tilfælde er der desværre nogle ting som forhindrer lige netop den ide.
Men tak fordit input :-)

 

Hej Hiller
Jeg er sikker på at du har dine begrundelser for hvorfor du ikke tager det gamle gulv af og bygger op på ny.
da det på mange måder vil gøre arbejdes gangen letter og billiger for dig selv. men det ved du også er
jeg sikker på.

men jeg ser ingen grund til at du ikke kan gøre som du selv har beskrevet..
Med en krydsfiner under det gulv du nu har..
Jeg kan hælder ikke se at der skulle være noget ulovligt idet. eller fjerne styrken i det. når du vil ligge en 15-18mm plade under det gulv du nu har.

men du skal bare sikker dig at du ikke får klap lyde når du går på gulvet. du får jo 3 lag gulv.
så hver gulvbrædder vil jeg sørge for at blive skruet sammen med din krydsfiner undergulv.
og alt efter hvilken gulv tybe du ligger oven på i igen. sikker dig at du ikke har for store ujævnheder
Til din færdig gulv tybe.

Hvis du vil ligge et laminatgulv, ville jeg ligge en 10mm spånplade så har du en slut højte på ca 17mm.
for at tage ujævnheder.
laminatgulv har meget lille tolerance for skævhed. og er ikke godt at ligge med årene da du risiker at de knækker i samlingerne.

uanset hvor mange gulv lag du får gør hvad du kan for at de er fikseret ordligt sammen. så du undgår klap og knirke lyde

In sidste ting når du kommer til at isoler. alt efter hvad underetagen bliver brugt til
så få isoler med Papiruld. selv om det vil give dig lidt mere arbejde.
da papiruld lydisoler rigtig godt, meget beder and Glas og stenuld

Hilsen Mads Christensen


Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej Mads.
Tak dit fine lange respons.
Den ide med at ligge 10 mm spånplade for over de nedfræsede slanger og alumåtter, giver go mening, således du i den forbindelse får en mere ensartethed, når laminatgulvet efterfølgende skal på.

Så hvis jeg har forstået dig korrekt, så vil du anbefale at både krydsfineren bliver skruet fast fra neden af og op i det eksisterende gulv uden at ramme op i de spor det vandbåren gulvvarme selvfølgelig løber i, samt den spånpladen som du anbefalede at ligge som slutprodukt over den nedfræset gulvvarmesystem ( slanger og alumåtter), således at alle plader sidder fast og derved undgås knirken/klaplyde?

For at optimere den lyddæmpende del, påtænker jeg at ligge et lyddæmpende gulvpap imellem spånpladen og det svømmende laminatgulv, som så ikke behøver at være med dampspærre, vel?

Vil det give mening eller er det unødvendigt at ligge gulvpap/lyddæmpende indlæg imellem krydsfiner/gulv og spånpladen/gulv som skal skrues fast til det eksisterende gulv?

Ville denne ide være en god ide at vende med en fagmand? Tømrer/VVS'er eller gulvmand?

På forhånd tak.

Mvh Dennis

 

Hej Dennis
Du har bestemt flere løsning muligheder omkring det bærne gulv.
Nu har du jo 32-33mm tyk gulv i forvejen. som du fræser 17-18mm dybe spor i til dine fordeling plader.
så ja du er ned til at stabiliser gulvet ned far også. nu når du kan komme til det..
da du her et rimeligt stort spændvidde

Kunne forstille mig at det måske ville være letter og billiger at ligge 2 gulvstrøer ind i mellem. en 8" som det du har nu.
så burte det være nok hvis du ligger en 10mm spån oven på også.
Men stadigvæk sørge for at få ordligt kontakt mellem støre og gulv.
hælder 4 skruer for meget at 2 for lidt..

Så er du fri for at have den 15-18mm krydsfiner under gulv.

Men selvfølge hvis dine bjælker skal være synlige nede fra ville jeg gøre som du selv var inden på
med en krydsfiner.
og så ville jeg have mindst 100mm isolering under også for at for lyd.
For at hjælpe gulvvarmen. så du ikke får kuldepåvirkning nede fra
og ligge et loft efter dit ønske og smag Med synlig bjælker

Under laminat er det rigtig som du selv skriver. gulvpap.
ikke noget med dampspærre. det er kun ud mod en klima skærm.
"ydervæge og tagkonstruktion" og gulv i nogle tilfælde at man skal ligge det.
Plejer at sige "hvis man er i trivl om man skal ligge dampspære så gør man det ikke.
damp spære er godt hvis den ligger rigtig men noget HØ hvis den ligger forkert
-----------------
hvis du ikke selv vil/kan gøre arbejdet så er det en Tømrermester du skal have fat i til at lave selve gulvet og ligge slangerne i. med samarbejde med den VVs er der tilkobler det.
da jeg vil mene at det er 90%tømrerarbejde. og en tømrer kan også ligge gulvet.

Selv om jeg synd at fræse spor i det fine gulv du har..
og ligge dine varmefordelingsplader nede fra får du ikke meget ud af da du vil få store huler i gulvvarmen med de 8x8"
gulvstør du har i forvejen. + det er noget HØ at lave.

Men synds det er en gode idet at få en Tømrermester ud og drikke en kop kaffe og en snak.
da han ville kunne se noget jeg ikke kan ud fra et par billeder.
og måske give dig et helt 3 løsning forslag. så du får et godt resultat når du er færdig.

Altid letter at se når man selv står med næsten i støvet
Hilsen Mads Christensen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Annonce
For at svare på
"Vil det give mening eller er det unødvendigt at ligge gulvpap/lyddæmpende indlæg imellem krydsfiner/gulv og spånpladen/gulv som skal skrues fast til det eksisterende gulv? "
Som du skrev.

Så ville jeg ligge dine varmefordelingsplader ned og en 10mm spån lige oven på og skrue gulvlagene sammen.
selvfølgelig afmærke hvor slangerne løber inden. for at skabe en gode kontakt mellem fladerne.

Gulvpap og så lamminat.
Hilsen Mads Christensen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej Mads.
Tak igen for dine input.
Jeg tænker  både for en sikkerheds skyld og at jeg skal have et nedsænket gipsLoft, således jeg får synlige bjælker, at foresætte med at ligge krydsfiner på 45 x 95 mm T-1 spær, da jeg så kan bruge spærene til at skrue gipsloftet op på og jeg så derved undgår at bruge metalprofiler som først forventet. Ren win-win. Og derved også få 10 cm isolering.

Og din fremgangsmåde med 10 mm spån ovenpå færdiglagt gulvvarme og skrue spånen fast UDEN at ramme slangerne, for så at slutte med gulvpap og laminat til sidst, er noget jeg kan forholde mig til.

Men er gulvpap nok eller skal jeg afslutte med et lidt tykkere produkt som også har dampspærre og mere lydisolerende, eller er det overkill?

Mvh Dennis


 

Du må ikke ligge dampspære i en etages adskilles. da det ikke er en del af din klima skærm

Under et laminat gulv ligger jeg altid enten den, "Grå afdækningspap 500 gram" eller
"Grønne wallmann gulvunderlag" da de to ikke synker når der kommer lidt tryk på gulvet.

Hold dig langt væk fra all tyber skum mellem lag. da de synger der hvor man går eller der kommer til at stå noget vægt. har set det for mange gange så jeg nægter at ligge gulv med de typer under lag. for kunden kommer altid efter en bage efter ;)

men med en wallmann gulvunderlag. kommer du oger de 20mm gulv over det gulv du har.
Så jeg ville ligge pap. i dit tilfælde. da det også er en minimalt hvor meget du kan sænke dit trin lyd.
og tape med maler tape i alle samlinger.

Men når alt det ar sagt hvis der er kok på undersiden af dit laminatgulv og du har en helt jævn bund at ligge på
kan du undvære underlaget

Der hvor du virkelig kan hente noget lyd isolering evne er i isolering, i selve gulvet. med Papiruld
https://youtu.be/nMQVSmNTVTQ?t=2

Kan godt forstå at du vil beholdende de synlige bjælker. det er jo 8x8 der er lang i mellem dem efter hånden og de er jo flotte dem du har.

Men hvis du vælger at isoler med Papiruld..
skal dit gips loft side godt fast. så det ikke falder ned når man blæser isolering ind.
så dobblet op med skruer i gipsen

Men man kan få papiruld i bats. jeg har set en engang. men hvor det kommer far ved jeg ikke. tror nok det er produsent i Sverige men jeg har ikke selv kunne finde dem. Desvære
Så hvis du finder dem send en mail

Hilsen Mads Christensen

Med venlig hilsen
Mads Christensen

Tømrer - Låsesmed
"Det jeg ikke når i dag, skal jeg ikke lave om i morgen"
Hej Mads.
Endnu en gang tak for dine fine forslag og responser. Det værdsætte den lille GDS'er her.
En gang med tiden vælger jeg at sætte lidt fine billeder op af projektet :-)

 

Jeg kunne godt tænke mig at høre grunden til at det skal være så besværligt.
Hvis du bygger gulvet opad, så kan du få problemer med at døre ind til rummet ikke kan åbnes.
Jeg har i den ene halvdel af køkken alrum netop skruet slanger og varme fordelings plader direkte op under bræddegulv nede fra. Så er der isoleret, forskalling direkte på bjælker, og gipsplader. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også