Råd og ideer ønskes til igangværende gulvvarmeprojekt fra muremestervilla fra 1929

Operation gulvvarme i garderobeværelse som skal blive køkken med gulvvarme på sigt.

Haves: Nuværende gulvplanker på 3.2 cm tykkelse med strøafstand på 80 cm på bjælker a´20 x 20 cm
Ønskes: Nedfræsning af gulvvarmeslanger i nuværende gulvplanker langs plankerne og derefter forstærkning af gulvet nedenfra imellem de eksisterende enorme 20 x 20 cm ( 8´ x 8´ tommer) bjælker, med tagkrydsfiner på 18 mm eller 21 mm monteret på bjælker 45 x 95 spærtræ T-1 og derved også formindsket afstanden mellem de eksisterende bjælker med 10 cm.

BLÅ: Køkkenelementer
RØD: varmeslanger og aluplader

Således at den dybde jeg ønsker at fræse i det nuværende gulv, bliver efterfølgende forstærket under gulvet nedenfra.
Krydsfinerpladen sidder fast på spærtræet ( 45 x 95 ) som er skruet fast på de eksisterende enorme bjælker.
Imellem krydsfinerpladen og gulvet vil der blive lagt gulvpap.

Afstanden imellem bjælkerne varierer fra 72 til 84 cm. Som ekstra støtte kan etableres ekstra spærtræ 45 x 94 imellem for hver 60 cm på tværs, med mindre dette er overkill
.
Virker denne løsning brugbar/sikker/lovligt og fornuftigt, da årsagen til denne fremgangsmåde er at undgå at rive det eksisterende gulv op og ligge afrettede nye gulvplader af krydsfiner på, inden et gulvvarmesystem kan monteres.

Højden på det nuværende gulv må ikke overstige 2 cm, derfor denne løsning/ide.

Mvh Dennis

 

Operation gulvvarme i garderobeværelse som skal... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Erik aka elmand.
Årsagen til hvorfor jeg ikke kan benytte mig af dit forslag, er jeg ønsker et nyt gulv ovenpå det eksisterende som er pt 3.2 cm tykt, og derved bliver grænsen for gulvvarme for stor. har 2,5 cm i frihøjde at lege med
Udover dette bliver det noget rod, da jeg i så fald skal bore huller i min 8 x 8´, således vandslangen kan passere fra fag til fag og dette ønsker jeg ikke.
Men tak for forslaget.
Mvh Dennis


 

Det er helt ok. naturligvis.
men 20-22 mm huller i dine bjælker har ingen betydning. Især hvis de kan holdes inden for 1/4 afstand fra understøtning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også