Udfordret af lysdæmper med korrespondance

Hejsa. Endnu en fortabt amatør. Jeg har en stuelampe der kan tændes på to kontakter, og jeg vil gerne udskifte den ene kontakt med en lysdæmper. Jeg har gennemlæst flere tråde herinde, uden succes. På den almindelige kontakt, er der monteret en fjeder. Når jeg installerer lysdæmper, som vist på dette billede... bliver resultatet på både lysdæmper og alm. kontakt, at jeg skal trykke fire gange for at tænde, og fire gange for at slukke.
Kan problemet ligge i lampeudtaget? Pæren fejler ikke noget - altså lampens.

Den alm. kontakt ser således ud

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I begge afbrydere er der en fase samt en  rød og en hvid. Hvis den røde og den  hvide er forbindelser  mellem de to afbrydere, kommer det ikke til at virke. Allerførst har du ændret nogen forbindelser, og hvis du har, hvilke har du ændret?
Vi skal have fundet den ledning, som tænder lampen. Det finder du ud af ved at sætte rød eller hvid til en fase. I det sidste billede har du to ledninger i den ene klemme, har det altid været sådan?

fase
Velkommen på lds.
Delvis Kopi fra lignende tråd:
Man kommer oftest ikke i mål ved at prøve kombinationer.
Den modstående afbryder afmonteres og hvid og rød ledninger isoleres hver for sig med samlemuffer så har du ikke den til at drille i starten.
Det er sikkert den / de brune der er fase og skal i L i dæmper
Så skal en af de andre i klemme med bølgelinje, hvilken kan man kun prøve sig frem med. ( jeg har andre metoder men det kommer for vidt ) Når du har det til at virke så lysdæmper kan tænde, dæmpe og slukke alene så har du fundet tændledning.
Den anden afbryder:
Den farve som er tændledning skal ikke bruges i den anden ende og derfor isoleres med samlemuffe.
Brun / brune i en klemme med rød knap og den sidste ledning ( mellemledning ) i en anden klemme. Fjeder i rigtige side under tangent på afbryder. så der kun er strøm på mellemledning når der trykkes
Mellemledning skal så i den sidste klemme i dæmper ( pil ind ) og du kan tænde og slukke med den eksterne afbryder. ( ikke dæmpe)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I er verdensklasse! Det virker. Jeg brugte "ev elmand"s fremgangsmåde, men stor tak til jer begge! Lysdæmperen havde jeg installeret korrekt, men den alm. kontakt (som jeg ikke havde pillet ved) skulle ændres til nedenstående billede.
Eneste ændring til "ev elmand"s gode vejledning er, at mellemledningen ikke bare skal "i en anden klemme", men helt specifikt i den øverste, for i den nederste virkede det ikke. Så bottomline:
Brune = fase
Hvid = tændledning
Rød = mellemledning

Mange tak!
Det er godt at det virker.
Og jo mellemledning kunne gå i hvilken som helst af de 2 ledige klemmer. MEN ved den som du mener er forkert kunne du have flyttet fjederen ude under tangent så havde det virket alligevel.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, jeg troede der SKULLE være fjeder i den alm. kontakt 🙂 
Der skal være fjeder. Jeg skriver at flytte den så kontakten fjedrer den anden vej.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis