Nymuret mur fik regn - skal den ommures?

Den presenning der dækkede den ny murede mur, blev blæst af og fik regn hele natten.
Mørtel og murstenene er drivvåde her til morgen.
Kan mørtlen nå at hærde, eller skal murstenene rives ned og mures op igen?

Phi2
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Phi2
Tag du bare det med ro - det har ingen betydning for murværket. :)
Tag en dyb indånding - og snup du en øl i køleren :)
Da mit værksted blev bygget for mange år siden, blev det ret meget regnvejr lige da mureren manglede gavlspidsen. Han ville gerne være færdig og det har da også holdt lige siden. Men den øverste 80-100 cm tipper lidt indad, da hans mørtel blev noget tynd under processen. Det betyder kun at underbeklædning lige skal laves lidt længere helr oppe.
Så hvis din mur ikke er blevet skæv så er det helt ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er nu ikke helt enig, sådan så en af vores mure blandt flere, ud efter at murerne ikke havde dækket af da de murede huset op, vi endte med at få skiftet ca 20M mur, efter at have kørt retssag i 10 år mod bygge firmaet.
Mvh Steen
Tak til alle og Tak for info, Jeg er kun en pensionist-amatør-murer, det ville være træls at skulle rive et godt stykke ned og mure det op igen, idet blandetid, rengøringstid og flytning af mursten og skæring af mursten (halvdelen skal skæres over), i den tid når jeg kun ca. 13 mursten i gennemsnit i timen i de ca. 5 timer min 70 år gamle krop kan arbejde ;-)

Phi2
Annonce
Hvor lang tid fik det lov til at sidde inden det begyndte at regne ca? :) 
Ca. 6 timer inden presenningen blev blæst af, så regnen øsede ned på murstenene. Da jeg var gået i seng hørte jeg et brag - men troede at det var en en stålplade der var væltet - og ikke at det var de kasserede mursten (der havde hak og/eller var skæve) der holdt presenningen på plads på toppen, de skæve mursten faldt ned fra toppen af presenningen, så presenningen blottede de ca 6 timer siden ny murede mursten.

Phi2
Hvis det kun er en dag sker det ikke noget ved det umiddelbart. Du kan være uheldig at der kommer lidt saltudtræk senere. Det kan fjernes med en stiv kost eventuelt syres af.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak til Fiahgt, men jeg kan som almindelig borger vist ikke købe saltsyre, da det kan anvendes til at fremstille hjemmelavede bomber!

Phi2
Jo det kan du sagtens. 

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis